Alle Nieuws

Wil jij alles te weten komen over de Rallye du Maroc 2019? Kom dan donderdag 27 juni 2019 naar de informatieavond bij v.d. Velden Motoren aan De Vlonder 31 in Boekel. Daar zullen Eric Verhoef & Bart van der Velden je inspireren en informeren over de race en over de mogelijkheden om zelf deel te nemen.

Tijdens de avond wordt er ook speciaal aandacht besteed aan de Enduro Cup. Een competitie die een instap in de rallysport erg aantrekkelijk maakt. De avond start om 20.00 uur. Kijk voor meer informatie over de rally op rallyemaroc.com. 

Met zeventig toppers vanuit de hele wereld, duizenden toeschouwers en twee zonovergoten dagen was de GP Trial, die afgelopen weekend in Zelhem verreden werd, een absoluut succes. Hoogtepunt was het optreden van meervoudig wereldkampioen Toni Bou die ook in de Achterhoek als sterkste uit de bus kwam.

De legende binnen de Trial wist tijdens de derde ronde van het WK in Zelhem slechts 6 strafpunten te pakken. Een terugblik van de motor-kunstenaars in beeld:
Foto’s: Guus van Goethem

 

De vierde ronde voor het World Enduro Super Championship is de Hixpania Hard Enduro. Deze vindt plaats op de steile stenige hellingen rondom een stuwmeer en in een steengroeve in Noord-Spanje. 350 deelnemers werden drie dagen beziggehouden met drie verschillende races, waar ze allemaal punten voor moesten scoren die werden opgeteld. Op vrijdagavond won de Spanjaard Alfredo Gomez de extreme-endurocross-proloog, voor Husqvarna-teammaat Billy Bolt en Jonny Walker. De dag erna bouwde Gomez zijn puntenvoorsprong uit. Er moest drie keer een ronde van 50 extreme kilometers langs het stuwmeer worden gereden. Gomez was hier weer de snelste, en het  werd een compleet Husqvarna-podium, want Jarvis en Bolt werden tweede en derde. Dit gaf Gomez natuurlijk een prima uitgangspositie voor de nog extremere race op derde dag. Maar hier ging de conditie zwaar meetellen, omdat iedereen nog moe was van de vorige dag. En qua uithoudingsvermogen kwam Gomez tekort: hij begon goed, maar naderhand moest hij het rustiger aan gaan doen. Hij werd slechts vijfde, en tweede over-all. Mario Roman (overall-winnaar van vorig jaar) reed zijn Sherco naar de dagprijs, na een duel met de opkomende Graham Jarvis (foto) de laatste supersteile hellingen. Extreme-koning Jarvis werd tweede, voor Lettenbichler, en won daarmee de Hixpania, hoewel Gomez evenveel punten had. Roman, Bolt en Lettenbichler maakten de top vijf vol.

Dit brengt Jarvis ook aan de leiding van het WESS-kampioenschap (2690 pt.). Letttenbichler volgt op korte afstand (2570), met Roman daar dicht achter (2540). Ietsje verderop volgen Gomez (2314) en Bolt (2155). Jarvis en Roman doen waarschijnlijk echter niet mee voor de hoogste plekken in de eindstand, omdat ze alleen meedoen in de extreme-wedstrijden en niet in de traditionele enduro’s waar het meer om pure snelheid gaat. Begin augustus gaat het echter eerst verder met nog meer extreem-werk in de Red Bull Romaniacs.

Zie hier de beelden: https://www.redbull.com/int-en/tv/video/rrn:content:videos:2ede887f-3466-529d-842a-b91a04d88102/best-of-the-action?playlist=rrn:content:event-profiles:e044e92d-803d-56d1-9047-dc013de3f3b2:extras

Voor als je het leuk vind, hier ook nog een filmpje van stuntelende rijders op de veel te steile hellingen (en je kunt er nog veel meer vinden op YouTube) : https://www.youtube.com/watch?v=R38iLFpdwnY

Toni Bou was ook in de tweede ronde van het WK-trial in Zelhem duidelijk de beste. Hij won met zes strafpunten (waarvan 5 punten wegens tijdstraf). Adam Raga werd weer eens tweede, met 14 punten, en Jeroni Fajardo werd derde (19).
Na afloop was het commentaar van koning Bou dat hij het mooi vond in Zelhem. Van hem hadden er wel wat meer moeilijke secties in gemogen, maar hij dacht dat het voor het publiek nauwelijks mooier kon. En hij was erg blij met met het vele meelevende publiek. Ook het feit dat dit weekend veel nieuwe jeugd geïnspireerd zal zijn geraakt, noemde hij als positief punt. 
Hij komt volgend jaar graag terug. Hij heeft dan vast al zijn 26ste wereldtitel binnen, want daar is hard naar op weg, omdat hij dit seizoen nu all vier de wedstrijden heeft gewonnen. 
We zien hem dan in ieder geval graag terug in Zelhem, want het was een pracht-evenement.

Toni Bou bewijst weer zijn klasse. Gisteren won hij al de snelle kwalificatie met schijnbaar gemak; vandaag is het niet veel anders. In de eerste ronde zette hij slechts 1 voetje aan de grond en daarmee staat hij ruim aan de leiding in de tussenstand, voor Adam Raga en de verrassende Jordi Casales. De Spanjaarden veroveren dus alsnog de Lage Landen.
Maar het is een prachtig gezicht. Van zo dichtbij een 25-voudig wereldkampioen aan het werk zien in Nederland, dat lukt alleen vandaag.

Tim Gajser won in een heet Teutschental al zijn vijfde GP op rij. Het was dit keer makkelijker want Cairoli (zijn voornaamste concurrent voor de titel) en Herlings waren er niet bij vanwege blessures. Hij won de eerste manche vanaf de start. Achter hem kwamen de Zwtserse Uanaha-rijders Tonus en Seewer. Glenn Coldenhoff was bijna als laatste weg bij de start, maar finishte heel erg goed als zesde. Drie plaatsen verderop was het Brian Bogers, en Micha-Boy de Waal werd nu 19de. Sven van der Mierden deed het ook lang niet slecht, maar punten scoren zat er helaas niet in.  

De tweede manche was voor wat betreft Gajser hetzelfde, maar op de tweede plaats zagen we een nieuwe man: Pauls Jonass. En Tonus bewees opnieuw zijn geode vorm als derde. Coldenoff startte nu een stuk beter, maar werd opnieuw zesde.   

In de eerste manche van de MX2 werden we vooral verbaasd door de snelheid van Bas Vaessen. Hij begon als 12de, maar rukte langzaam op naar de 5de plaats. Aan de kop was het weer eens Jorge Prado (foto) die de lakens uitdeelde (van start tot finish), voor teammaat Tom Vialle (zijn beste resultaat ooit) en tuisrijder Henry Jacobi, die het Duitse publiek reden tot vreugde gaf. In race 2 startte Vaessen beter: zesde. En daar eindigde hij ook weer. Prima resultaten dus voor Bas. En ook voor Mathys Boisrame, die tweede werd achter de wederom ongenaakbare Prado, en voor Vialle.

Lars Griekspoor wist helaas geen punten te scoren.

Zie hier de bewegende beelden in samenvatting: https://youtu.be/IkpDgRHyd1g

Het nationale outdoor-motocrosskampioenschap in de VS is al flink op weg, met vier van de twaalf wedstrijden al verreden. Twee weken na het einde van het supercross-seizoen begon het circus alweer op de buitenbanen.

En het grote nieuws is dat Ken Roczen (foto) weer helemaal terug is. Na twee seizoenen van ellende en pijn en een langzame aanloop via de supercross-wedstrijden, is hij nu weer een winnaar. Hij won op zijn Honda de eerste en de derde wedstrijd, en glorieerde in drie van de acht manches. Hij staat nu gelijk in punten met Eli Tomac, die ook twee wedstrijden won en vier manches vooraan eindigde. Jason Anderson is ook weer helemaal terug van zijn blessure: hij staat derde. Maar de verrassing is toch wel Zach Osborne, de Husqvarna-teammaat van Anderson: hij staat op evenveel punten als zijn teamgenoot op de plaats vier.

Bij de 250’s is er een heel dominante crosser: Adam Cianciarulo won op zijn Kawasaki vier van de acht manches en alle wedstrijden. Hij is duidelijk uit op revanche, na het verliezen van het supercross-kampioenschap door een valpartij in de allerlaatste race. Yamaha-teamgenoten Justin Cooper en Dylan Ferrandis staan op enige afstand tweede en derde. Hunter Lawrence is terug na een stevige blessure, en kan nu voor het eerst dit jaar laten zien waartoe hij in staat is. Op zijn Honda begon hij met allerlei tegenslagen aan het outdoor-seizoen, maar in de laatste wedstrijd was hij duidelijk de snelste en reed hij naar een eerste en derde plaats. Van deze jonge Australiër (die vorig jaar nog GP’s reed) mag dus nog meer worden verwacht.

Zie hier de samenvatting van de laatste wedstrijd in High Point: https://www.youtube.com/watch?v=wUMBDfk4W4M&feature=youtu.be

Na veertig jaar is het WK-trial terug in Nederland! De Zelhemse Auto en  Motor Club heeft er alles aan gedaan om het gemis aan steile hellingen en rotsen in het natuurlijke landschap van de Achterhoek te doen vergeten. Noppennieuws-testrijder Alex van den Broek heeft een kunstmatig trialpretpark aangelegd waarop de wereldtop zijn capriolen gaat vertonen.

Zaterdagmiddag is de spectaculaire kwalificatie (op behendigheid én snelheid) en zondag de wedstrijd, waarin het wat minder snel zal gaan. Grijp deze unieke kans om motorsport van (in Nederland ongekende) wereldklasse te zien.

Voor meer info: https://www.trialgp2019.nl/index.html

De Brit Bradley Freeman (foto) zet zijn greep naar de macht in de EnduroGP door. Hij stond aan het begin van dit seizoen nog in de schaduw van zijn Beta-teammaat Steve Holcombe, maar die is na een lichte blessure zijn overheersende vorm kwijt. Freeman won beide dagen de E1 en de scratch.

Enduro-icoon David Knight heeft 14 jaar na zijn eerste wereldtitel weer een nieuwe te pakken: hij won de nieuwe Open Senior World Cup.

Onze zuiderbuur Mathias van Hoof won dag twee in de World Cup Open 4s-klasse.

Zie hier beelden van dag 2: https://www.youtube.com/watch?v=WTa0jIAeZZE

Tijdens de KTM Adventure Rally in Bosnië hebben de Oostenrijkers het doek getrokken van deze nieuwe 790 Adventure R Rally. Een limited edition van de afgelopen jaar gepresenteerde Adventure R, die er in een beperkte oplage van slechts 500 stuks gaat komen.

In tegenstelling tot het reguliere model is de Rally uitgerust met WP XPLOR Pro 7548-voorvork en WP XPLOR PRO 6746-schokdemper. Beide komen uit dezelfde fabriek als de Factory Racing-uitrusting van WP en hebben in vergelijking met de standaardvering een 30 mm langere veerweg (270 mm). De WP XPLOR PRO 7548-voorvork maakt gebruik van de exclusieve Cone Valve-technologie, waarmee het merk al enige jaren actief is in de MXGP. Hierdoor is het mogelijk om dempingsniveaus te realiseren, die normaal alleen mogelijk zijn door de shims aan te passen. De volledig instelbare WP XPLOR PRO 6746-schokdemper biedt door zijn moderne, wrijvingsarme onderdelen een forse verbetering in de dempingsprestaties en vermindert zo de fysieke belasting op de rijder. Verder maken de veerelementen gebruik van een progressief dempingssysteem (PDS) en zijn ze uiteraard volledig – en eenvoudig – instelbaar.

Naast de high-end veercomponenten is ook de zithoogte van de Adventure 790 R Rally, die uiteraard in een uniek, opvallend decor is gehuld, verhoogd naar 910 mm. Standaard wordt de motor geleverd met een Akrapovic-uitlaat, koolstofvezel tankbescherming en up-en-down quickshifter. Bovendien is de Rally voorzien van smallere velgen met binnenbanden voor de zwaardere offroad-omstandigheden en zit er een hoog racezadel op om de ergonomie te verbeteren.

Wanneer de nieuwe Adventure R Rally beschikbaar wordt en wat 'ie gaat kosten, is helaas nog niet bekend. Info: www.ktm.nl