Alle Nieuws

Zoals het er nu naar uit ziet moet  Jeffrey Herlings zijn voet zeker zes weken absolute rust gunnen. Dat heeft KTM bekendgemaakt. De wereldkampioen MXGP brak zijn rechter voet vrijdag tijdens een training in Spanje. "Ik landde vreemd na een sprong en reed daardoor te dicht langs de rand van het circuit. Mijn voet kwam klem te zitten tussen de motor en de modder", legt Herlings uit.

"Toen ik zag dat mijn voet begon op te zwellen, wist meteen dat het fout zat en geopereerd moest worden. Dit is natuurlijk niet de beste manier om 2019 te beginnen, maar de voorbereidingen tot dan toe waren goed. Ik zal nu hard moeten werden om terug op dat niveau te komen. Het goede nieuws is dat dokter Claes en zijn team tevreden zijn met hoe de operatie verlopen is. Ik heb nu geen pijn en ook de zwelling is verdwenen. Over zes weken weten we meer. Ik wil iedereen bedanken voor de vele steunberichten. We komen sterk terug!"

Door zijn blessure moet Herlings de race op Hawkstone Park International, laten schieten. Ook de seizoensstart van de MXGP in Argentinië op 3 maart zal waarschijnlijk aan hem voorbij gaan, aldus KTM. 



Via een zojuist openbaar gemaakt persbericht heeft promotor Youthstream bekend gemaakt dat de Italiaan Michele Cervellin wegens gebruik van onreglementaire benzine is gediskwalificeerd tijdens de 2018-MXoN in Red Bud (USA). Dat betekent dat Italië de tweede plaats in de Motocross of Nations dus is kwijtgeraakt en dat Nederland, via de uitmuntende prestaties van Glenn Coldenhoff en Jeffrey Herlings dus als tweede is geëindigd, achter winnaar Frankrijk!

In totaal werden na loting van acht rijders benzinemonsters genomen: Barcia, Van Horebeek, Cervellin, Tomac, Tixier, Plessinger, Lawrence en Cairoli. En de benzine van de Yamaha-rijder Cervellin was dus niet in de haak. Hij is nu uit de uitslag gehaald en dupeert daarmee zijn team van Italië en zijn teamgenoten Cairoli en Lupino. Voor Nederland betekent het dus nu zilver met een gouden randje, aangezien onze derde Nederlandse rijder Calvin Vlaanderen door pech en startverbod na een oogblessure niet tot scoren kwam. Nog nooit eerder behaalde een land met slechts twee geklasseerde rijders de tweede plaats overall!

 

In het WK-superenduro wordt het steeds gekker. Het circuit bij ronde 3 in Madrid was superlastig. Er waren zelfs pantserwagens in het parcours opgenomen. Deze moesten vanaf de steile zijkant worden genomen en werkten als steile hoge springschansen. Dat viel niet mee, en veroorzaakte dus heel wat oponthoud en valpartijen. En ook verder was er heel veel drama en spektakel. Colton Haaker (Husqvarna) maakte nog het minste mee en won de wedstrijd (1/2/1). Taddy Blazusiak was ook snel op zijn KTM. Maar in race 2, waar de startvolgorde met het oog op extra spektakel altijd is omgekeerd, botste hij samen met Haaker achterin een massale valpartij, waarna ze even bezig waren om hun motoren te ontwarren en moesten ze weer helemaal vanachter komen. Dat lukte heel goed en bij de finish streden ze om de tweede plaats. In een bizarre laatste poging om Haaker nog op de finish in te halen in de tweede manche, raakte Blazusiak de Amerikaan waarbij ze allebei vielen (foto). Haaker had hierbij het geluk dat hij met motor over de finish viel, terwijl Taddy net tegen een paal naast de finish knalde en zijn motor ervoor van de finishjump stuiterde. Daardoor werd hij niet geclassificeerd. En in de derde manche had hij alweer pech, want hij viel hij al vroeg en werd 12de.

Kampioenschapsleider Cody Webb ging goed (3/1), maar ook bij hem werd het op het eind nog drama, want zijn ketting brak in derde race terwijl hij net de leiding wilde pakken, dus dat werd nul punten in de derde race. Desalniettemin scoorde hij over het geheel nog genoeg punten om tweede totaal te worden.

Haaker komt hiermee aan de leiding in het kampioenschap (159 pt.), voor Webb (146) en Blazusiak (128).

Zie hier de hoogtepunten: https://www.youtube.com/watch?v=

Het was een prachtige Dakar-rally dit jaar. Zie hier vijf minuten met de belangrijkste momenten van de motorhelden in de Dakar. EN in de komende Noppennieuws laas je er natuurlijk alles over. 
https://www.youtube.com/watch?v=

De winst vorige week in de derde wedstrijd had Cooper Webb duidelijk een grote boost voor het zelfvertrouwen gegeven. In de finale van de vierde ronde pakte hij dan ook gelijk de kop op zijn KTM, en ging er samen met teammaat Marvin Musquin vlak achter hem vandoor. Marvin leek druk te kunnen gaan zetten, maar moest na een tijdje toch lossen. En na een foutje zag hij rookie Joey Savatgy (Kawasaki), die ook al een heatrace had gewonnen, voorbijkomen met in zijn gevolg klassementsleider Ken Roczen. Die laatste was matig gestart, terwijl de andere favoriet Eli Tomac het nog slechter deed bij de start (zoals vaak in de eerste vier wedstrijden). Zij knokten zich naar voren naar de tweede en derde plaats. Maar allebei maakten ze daarna weer fouten waardoor Musquin terug kon komen en ook Blake Baggett nog naar de derde plek op de streep kon klimmen. Dat zorgde voor een compleet oranje KTM-podium. 
Ondertussen had Savatgy te maken gekregen met een motor die niet meer verder wilde, wat stevig balen was, want hij deed het fabuleus. Justin Barcia reed na zijn harde vol van vorige week gewoon mee, maar wel met heel veel pijn aan zijn stuitje. Ondanks de marteling van zijn achterwerk finishte hij toch nog als zevende. 
Het is heel close aan de kop van het klassement, want Webb staat nu op kop, met Roczen 2 puntne achter hem, Tomac 1 punt daarachter en weer 1 verder Musquin. 
Zie hier de hoogtepunten https://www.youtube.com/watch?v=GC4jCW-OqVU en hier de hele finale: https://www.dailymotion.com/video/x71cngv 
Bij de 250’s-East was Dylan Ferrandis (Yamaha) in Oakland de beste in de kwalificaties en heats, maar in de finale had hij een heel matige start en moest dus flink aan de bak. Hij wist zich van de elfde naar de tweede plek op te werken, maar Adam Cianciarulo ging vanaf het begin aan kop op zijn Kawa en was niet mee te achterhalen. Hij was daarmee de eerste die twee keer wist te winnen dit seizoen. Colt Nicholls (Yamaha) werd derde, en bleef nipt leider in de tussenstand, kort voor Cianciaruli, McElrath en Ferrandis.

Laatst hadden we een berichtje over BMW dat werkt aan een motor die helemaal zelf door het verkeer kan rijden. Hierdoor moesten we ook weer denken aan een bericht van twee jaar geleden van Honda, dat techniek heeft ontwikkeld om motoren zelf te laten balanceren (wat de BMW trouwens nog niet kan). Ook daar hoeft de rijder nu dus niet meer over in te zitten. Zijstandaard en middenbok overbodig. Ook heel handig voor trialwedstrijden. Honda noemt het ‘Riding Assist’ maar het is eigenlijk meer stilstandsassist…
https://www.youtube.com/watch?v=

De koning van de hard-enduro heeft weer toegeslagen. Graham Jarvis (Husqvarna) won vorig weekend de Ales Trem Extreme Enduro in Zuid Frankrijk, de internationale extreme-seizoensopener, met maar liefst 12 minuten voorsprong. Het was een erg moeilijke wedstrijd dit jaar, daar listige omstandigheden. De Sherco-mannen Mario Roman en Wade Young mochten mee naar het podium. 
Zie hier bewegende beelden: https://www.youtube.com/watch?v=uzxOP3TQvJg

Ja mensen: we hebben een wereldkampioen MXGP!!
En tijdens het KNMV Motorsportgala op 13 januari werd uitgebreid stilgestaan bij het prachtige succes van Jeffrey Herlings. Toine van Peperstraten voerde een uitgebreid gesprek met Jeffrey en verrassingsgasten (moeder, Pit Beirer, Joel Smets, Glenn Coldenhoff, Ruben Tureluuren en Wayne Banks). Kijk lekker 40 minuten lang, en zie hoe Jeffrey ‘een van de mooiste dingen die me ooit zijn overkomen’ meemaakte en er zelfs sprakeloos van werd. En als toegift Bennie Jolink die nu eens iets heel anders zingt. 

Na alle feestelijkheden en genieten van de eerste MXGP-wereldtitel wordt het weer ‘business as usual’ voor Jeffrey Herlings. En daar horen helaas ook blessures bij. KTM heeft namelijk zojuist bevestigd dat Jeffrey Herlings gisteren in Albaida in Spanje een breuk in zijn voet heeft opgelopen en gisteravond al geopereerd is!

Nadere gegevens ontbreken nog, maar het zou alleen om de voet of middenvoetsbeentjes gaan. KTM bevestigt alleen dat er geen grote schade aan de enkel is; binnen twee dagen komen ze met een persbericht over de ingeschatte duur van Herlings' herstel. De drie wedstrijden die Herlings de komende weken zou rijden als voorbereiding zal hij wel (moeten) laten schieten, maar laten we hopen dat hij voor de eerste MXGP over 5 weken op 3 maart in het Argentijnse Neuquen weer voldoende hersteld is. Het ziet er echter naar uit dat hij net als in 2017 niet fit aan het seizoen kan beginnen vanwege een botbreuk pal voor de start van het seizoen.

De tweede GP is dit jaar op 24 maart in Engeland en een week later komt de MXGP al naar Nederland, naar Valkenswaard.