Alle Nieuws

Het is al moeilijk genoeg om het in één keer te doen, maar Graham Jarvis doet het met ook nog een stuiter tussendoor:

Het ONK enduro is alweer lekker op weg met twee wedstrijden in Hellendoorn en Harfsen in de afgelopen twee weekenden, en twee in Zelhem en Vorden (kampioensrit) in de komende twee. En in de afgelopen twee was het vooral Lucas Dolfing die goede zaken deed, want hij won twee keer de E3 en het scratch-totaalklassement op zijn TM. 
Het was beide keren heerlijk weer, maar de wedstrijden waren bepaald geen vakantie op de Bahamas want de enduristen moesten flink aan de slag, en in Hellendoorn kregen ze het ook nog eens echt warm en was er fesh-fesh (wat dat betreft was het wel net de Bahamas). Bovendien was er een lastige opstap die velen nogal moeite kostte (zie foto). In Hellendoorn werd Wesley Pittens tweede in de scratch en in Harfsen wist Mark Wassink op de tweede trede te eindigen (scratch en E3).
Lekker makkelijk voor het verslag: Thierry Pittens won beide keren de E1 en broer Wesley de E2 en Alex van den Broek beide keren de EV40. 
Zie hier mooie beelden van Harfsen: https://www.youtube.com/watch?v=

De Amerikaanse fabrikant van de veelbelovende elektrische noppenmotoren Alta, is plotseling failliet. Op 17 oktober kregen de werknemers uit het niets te horen dat ze geen baan meer hadden. En dat terwijl het eigenlijk heel goed ging met het merk. Sportief gezien in ieder geval, want laatst plaatsten we nog een bericht dat Ty Tremaine met de Redshift derde was geworden in de AMA endurocross. 
Maar financieel ging het heel wat minder sinds Harley Davidson, dat een groot deel van Alta had gekocht, zich in september plots had teruggetrokken.
Ty Tremaine (foto op Alta) liet zich niet tegenhouden doordat hij plots geen werkgever meer had: hij vloog met alleen een stuur naar Denver, monteerde het daar op een Beta, en werd weer derde (achter Colton Haaker en Cody Webb).

De Engelse tegenhanger van de strandrace van Scheveningen is de Weston Beach Race. Een mega-cross-evenement op het strand met zo’n 750 profs en amateurs uit cross en enduro die over het strand vliegen en door het zand ploeteren. Todd Kellet (foto) is de local hero hier. Deze verder niet erg bekende crosser won zondag voor de derde opeenvolgende keer deze wedstrijd. En dat terwijl er ook echt grote Engelse namen meedoen. Ashley Greedy werd tweede en hard-enduro-ster Billy Bolt derde (voor hem was het een goede voorbereiding op de strandrace in Scheveningen, waar hij de WESS-titel inde wacht wil gaan slepen). Daarachter finishten Mel Pocock, Josh Gilbert en David Knight (ja ja, die ouwe topper doet het nog steeds) naast het podium. 
Maar mooi nieuws voor laaglanders is dat onze jonge landgenoot Jens Walvoort (foto) net als vorig jaar de 85cc-klasse won. Mooi werk Jens!

Voor de grandstand van de racebaan van Pomona, California werd zaterdagavond de Red Bull Straight Rhythm motocross-wedstrijd verreden. Straight Rhythm is, zoals de naam al zegt, puur rechtdoor, en dan met een heleboel springschansen. Twee rijbanen naast elkaar, 1 tegen 1. Een soort motocross-dragrace met veel sprongen eigenlijk. 
En ook deze vierde uitgave was weer een spektakel. Een tweetaktspektakel zelfs, want de organisatie had dit keer besloten alleen tweetakten (tot 250cc) toe te laten. Dat rook(te) lekker in Pomona.
In de wedstrijd voor de helm aan de wilgen (ex-topcrossers) won Ryan Dungey de finale van Ryan Villopoto. Dit zijn twee grote namen uit de US-motocross want ze hebben samen een heel stel titels op hun naam staan. Het was leuk om hen weer eens aan het werk te zien. En dan ook nog eens op lekker snerpende tweetakters. Maar dit was slechts een wedstrijd binnen de wedstrijd, want in de finale kwam Dungey tegen Shane McElrath te staan, en dat is nog een jonge hond. Deze KTM-coureurs maakten het nog spannend en wonnen beide een run. Maar de derde run was afgetekend voor McElrath, die dus met de grootste prijs naar huis mocht. De afgelopen twee jaar won hij al bij de 250-viertakten, en nu heeft hij dus ook het hoofdprogramma op zijn naam. 
Zie hier het complete video-verslag: https://www.redbull.com/…/AP-1X5AY…/finals-pomona-california (met de finale vanaf 2.49.30)

Na gisteren, nu nog een noppenfiets met 2-wielaandrijving. Een echte Maico nog wel, maar dan totaal omgebouwd in Nieuw Zeeland. Deze Drysdale heeft trouwens niet alleen 2-wielaandrijving, maar ook 2-wielsturing! Het prototype-stadium is hij voor zover we kunnen nagaan nooit voorbij gekomen en hij ziet er niet mooi uit, maar het is wel een mooi idee. 
https://newatlas.com/drysdale-dryvtech-2x2x2/35103/

Kijk hier eens wat een bijzonder noppenmotortje. Het is bepaald geen wedstrijdfiets, maar praktisch is het wel (als het ook echt werkt, tenminste). 
https://www.motor1.com/…/ubco-2x2-electric-dirt-bike-can-g…/

Oud MX2-wereldkampioen (2017) Pauls Jonass stapt per direct over van het KTM-fabrieksteam naar het Ice One Husqvarna-fabrieksteam. Hij heeft een contract getekend voor 2019 en 2020 voor de MXGP in het team van Antti Pyrhönen.

De 21-jarige Jonass was dit jaar volop in gevecht om de MX2-wereldtitel met Jorge Prado, maar moest de laatste GP geblesseerd afhaken met een knieblessure, waaraan hij inmiddels geopereerd is. Hij sloot het seizoen dus als tweede af in de MX2-GP’s.
Jonass voegt zich per direct bij het Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing MXGP-squadron en volgt daar Gautier Paulin op. Ook Max Anstie vertrekt, maar over de nieuwe tweede rijder bij het Ice One-team is nog geen zekerheid, al circuleert in de wandelgangen hardnekkig de naam van Jonass’ landgenoot Armines Jasikons.

Pauls Jonass: “Ik ben erg verheugd deel uit te gaan maken van het Rockstar Energy Husqvarna-team. De overstap naar de MXGP-categorie is voor mij een grote stap, maar ik kan niet wachten om te beginnen. De overstap geeft me enorm veel motivatie. Ik ken Antti Pyrhönen en de rest van het team al enkele jaren en het voelt goed om met hen te gaan werken. Na mijn knieoperatie is het mijn doel nu om zo snel mogelijk fit te zijn en met de Husqvarna te gaan rijden, zodat ik volledig fit en klaar ben als het nieuwe MXGP-seizoen begint.”

Kimi Räikkönen, eigenaar van het Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing IceOne-team: “Met Pauls toetreding tot ons team is het de bedoeling om ons succes voort te zetten. Het MXGP wereldkampioenschap is de meest competitieve wereldwijde motorcrossserie en we zijn blij dat we ons team met een voormalige wereldkampioen kunnen versterken. Ik heb er alle vertrouwen in dat alle leden van ons team hun best zullen doen om Pauls zijn doelen in de MXGP-klasse te helpen bereiken."

Antti Pyrhönen, manager van het Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing team: "We kijken allemaal uit naar de samenwerking met Pauls Jonass. Hij begint een spannend nieuw hoofdstuk in zijn professionele motorcrosscarrière. Iedereen weet dat Pauls een extreem hard werkende rijder is. We denken dat dit hem perfect zal helpen bij ons team. Zijn MX2-wereldkampioenschap spreekt boekdelen over zijn capaciteiten; hij is zowel fysiek als mentaal sterk en heeft keer op keer bewezen dat hij in staat is zelfs onder de zwaarste omstandigheden uit te blinken. We kunnen niet wachten om met deze jonge en zeer getalenteerde rijder aan de slag te gaan.”

Voor het eerst in 30 jaar moet er een andere datum worden gezocht voor de wijd en zijd bekende Peelrandrit in Handel. Vanwege de enorme droogte (stof) wordt de rit verplaatst van 28 oktober naar 9 december. Omdat de route van de Peelrandrit door heel veel verschillende bospercelen loopt (dat maakt deze route zo uniek) is sproeien van de route geen optie.

‘De eerste indruk van de nieuwe YZ250F is zeer positief. Hij rijdt echt goed, vering, remmen en banden zijn top en het motorblok lijkt een van de sterkste 250’s op dit moment.’ Was getekend Toine van Dijk tijdens de eerste test van Yamaha’s nieuwe 250 crosser (zie Noppennieuws 4/2018). Dat belooft dus veel goeds! Wil je nu zelf deze crosser eens een keer aan de tand voelen, of toch liever de dikke YZ450F, dan is nu je kans. Speciaal voor Noppennieuws-