Alle Nieuws

Het ambitieuze Honda kende een zeer teleurstellende Dakar rally, terwijl het merk juist kosten noch moeite gespaard had om de eerste winst in 30 jaar te realiseren. Het werd pas echt pijnlijk voor Honda toen Kevin Benavides drie uur straftijd kreeg vanwege op de tank geplakte 'spiekbriefjes' in etappe 7. Dit soort extra aanvullingen op het roadbook waren dit jaar niet meer toegestaan en de reden hiervoor is dat de grote teams allemaal een zogenaamde ‘map-man’ in dienst hebben.

Zo’n computernerd rijdt de rallyetappe ’s nachts al aan de hand van het verstrekte roadbook virtueel na op grote beeldschermen met landkaarten, satellietfoto’s en Google Earth.

Zo weet het team dus al voor de start wat de rijders te wachten staat èn kunnen ze de rijders voor de start extra aanwijzingen geven bij welke km-standen ze bijvoorbeeld extra op moeten letten. Of waar ze eenvoudig een andere – makkelijkere – route kunnen kiezen. En dat laatste blijkt dus het geval bij Honda-fabrieksrijder Kevin Benavides. Uit een foto van de notities op zijn benzinetank en uit analyse van de route van de zevende etappe blijkt dat Benavides op sommige stukken een makkelijker parcours ingefluisterd kreeg, in plaats van het door de Dakar-organisatie bedachte parcours. Dit ‘bedrog’ verklaart waarschijnlijk ook meteen de gepeperde straf voor wat ‘notities op de tank’…

 Op de twee bijgaande ingetekende analyses van de Amerikaan Scott Whitney is de groene lijn de route die alle rijders moesten volgens het verstrekte roadbook. De rode routelijn was door het Honda-team uitgedacht om Benavides sneller naar het volgende Waypoint te loodsen, via minder zwaar terrein. Bij km 37,1 wordt hij bijvoorbeeld van de route afgestuurd, richting het harde strand, om dan volgas naar het volgende waypoint te kunnen knallen, terwijl de overige deelnemers een lastige route door de zandduinen moesten afleggen. “We hebben gezien – onder meer op foto’s - dat Kevin Benavides aanvullende route-informatie op zijn tank had zitten. Die verstopte hij tijdens de start van de special, maar hij gebruikte deze notities tijdens de wedstrijd,” aldus Dakar-organisatie ASO in een officieel statement. De Argentijn Benavides was zich van geen kwaad bewust: “Ik ben bestraft voor het gebruik van notities op de motor. We hebben hier al meerdere dagen gebruik van gemaakt, om te voorkomen dat we ons leven op het spel zouden zetten. In etappe 7 maakte een andere rijder in de neutralisatie foto’s van de notities met zijn telefoon, en zijn team diende een klacht in. Maar de stewards zeiden toen dat er niets aan de hand was. En vandaag krijgen we opeens een tijdstraf van drie uur, dat is niet eerlijk.”

Die straftijd heeft dus achteraf bezien waarschijnlijk minder te maken met het plakken van een briefje op de tank, maar vooral met de bedoeling van dit briefje: om enkele moeilijke stukken route te omzeilen en zo dus tijdwinst te boeken ten opzichte van de andere deelnemers. ASO deelde de drie uur straftijd ook pas twee dagen na de zevende etappe uit aan Benavides; blijkbaar moest alles eerst goed geanalyseerd en aan de reglementen getoetst worden.

Door deze straf duikelde de nummer 2 van 2018 uit de top 10 (hij stond vijfde) en werd hij uiteindelijk twaalfde in het eindklassement. Het ambitieuze Honda kende toch al een bijzonder teleurstellende Dakar rally, terwijl het merk juist kosten noch moeite had gespaard om de eerste winst in 30 jaar te realiseren. Drie van de vijf Honda-fabrieksrijders haalden de finish zelfs helemaal niet: Joan Barreda reed als klassementsleider op dag 3 in diep ravijn in waar hij niet meer uitkwam. Twee dagen later moest de verre van fitte Paulo Goncalves opgeven na een crash (bij de bijna 40-jarige Goncalves werd in december nog zijn milt verwijderd na een zware val tijdens een trainingsrally in zijn thuisland Portugal). En de hoop op een Honda-zege vervloog definitief toen in de achtste etappe klassementsaanvoerder Ricky Brabec strandde met een defecte motor. Deze uitvallen waren een al enorme domper voor Honda, maar vielen toch in het niet bij het gezichtsverlies na deze ontdekte illegale actie rond Benavides.

Honda-teammanager Raul Castells toonde zich na afloop van de 2019-Dakar zeer ontevreden over de jury en de organisatie, die volgens hem met twee maten zou meten. Zonder namen te noemen beschuldigde hij ‘anderen’ opzettelijk dingen te doen die ook niet toegestaan waren. Het is inderdaad een bekend gegeven dat alle grote fabrieksteams, met name bij de auto’s en trucks waar de rallydeelname draait om miljoenen euro’s, een zogenaamde ‘map-man’ in dienst hebben die de route uitpluist en dit natuurlijk doet om vooraf extra informatie te vergaren over de etappe. Het enige alternatief om dit verschijnsel tegen te gaan is af te stappen van de circa 12 uur voor de etappestart verstrekte papieren roadbooks met de route voor de volgende dag, maar over te stappen op zogenaamde elektronische roadbooks die bijvoorbeeld pas bij de start van de special worden ingeladen of geactiveerd, zodat niemand weet wat hem de komende, geklokte, kilometers precies te wachten staat. De FIA en FIM blijken hier nog geen voorstander van, maar na dit gebeuren rond Benavides gaat dit ongetwijfeld nog een staartje krijgen!

Een briljante uitvinding van BMW. Je hoeft voortaan geen kostbare tijd meer te steken in een motorrit, want deze grote GS kan het dankzij de modernste techniek helemaal zelf. Dat scheelt dus een hoop gedoe.

Voor in het terrein werkt het nog niet goed, dus crossen, offroadrijden en trialen moet je voorlopig nog zelf doen.

Goh, wat jammer.

Jeffrey Herlings blijkt een culinaire crosser te zijn. Samen met Meisje Djamila (vraag maar aan je dochter) heeft ie een filmpje gemaakt, waarin ze samen aan het koken slaan. De boodschappentas geeft een suggestie van het verdienmodel. Jeffrey heeft er lol in en doet het lang niet slecht. Creatief met Keukengerei, zo had het filmpje ook kunnen heten. Wij hebben ook al een paar suggesties voor namen voor Jeffrey’s restaurant: De Culinaire Crosser, of wordt het gewoon Happietaria Herlings?

https://www.youtube.com/watch?v=

De eerste wedstrijd voor het WK X-trial (oftewel indoortrial) was afgelopen zondag in Budapest. De twaalfvoudige (!) wereldkampioen X-trial Toni Bou ging weer verder waar hij gebleven was vorig jaar en pakte zijn 58ste indoor-WK-zege op de viertakt Montesa-Honda. Achter Bou werd Adam Raga (TRS) tweede, zoals zo vaak in zijn carrière. Maar het was wel spannend tot het einde, want Raga bleef Bou goed op de hielen zitten.

Tot eind april volgen er nog zes WK-wedstrijden.

Zie hier de spectaculaire hoogtepunten  uit Boudapest: https://www.youtube.com/watch?v=

Voor de derde wedstrijd in het Amerikaans supercrosskampioenschap ging het weer terug naar Anaheim, waar de eerste van drie zogenaamde Triple Crown-wedstrijden werd verreden. Deze wedstrijden hebben drie finales (in plaats van één) van 8, 12 en 15 minuten. Hierover wordt een totaalstand bepaald voor de kampioenschapspunten.

Bij de 450’s won tot ieders verrassing de nieuwbakken KTM-coureur Cooper Webb. Hij won de eerste twee finales en werd op safe derde in race 3. In die derde finale liet Eli Tomac (Kawasaki) voor het eerst dit seizoen weer eens zien hoe snel hij kan zijn, en won ruim, na een goede start. Zo was er dus weer, net als een week eerder, een dolblije first-time-winner. De ‘oude garde’ mocht in de vorm van Musquin en Tomac wel mee het podium op.

Ken Roczen leidt de tussenstand met twee punten voorsprong op Tomac en zes op Webb. Barcia staat vlak daarachter vierde, maar hij ging er in de laatste race hard vanaf, en het is maar de vraag of hij volgend weekend aan de start zal kunnen komen.

In de 250-west-serie was er ook weer een andere winnaar, want Shane McElrath (KTM) was overall de beste, met een derde, tweede en eerste plaats. Dylan Ferrandis werd tweede en Colt Nicholls derde, maar die laatste staat daarmee nog wel op kop in de tussenstand, twee puntjes voor McElrath en zeven voor Ferrandis.

Zie hier de highlights: https://www.youtube.com/watch?v=bSVQv4UAmzI

We hadden laatste een berichtje over die oude trikes met hun ballonbanden. Die dingen werden in de jaren ’70 voor het eerst gemaakt, met wielen die van een ander leuk gek voertuig kwamen: de Amphicat. Dit is een zeswielig amfibievoertuig. Heeft niet echt noppen, maar schoepen; maar toch.

Zie hier meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Amphicat

En zie hier wat hij zoal kan: https://www.youtube.com/watch?v=

In de Dakar-rally 2019 reed ook ene Martien Jimmink mee. Gelukkig heeft hij, ondanks zijn respectabele leeftijd met heel veel afzien de rally uitgereden. Onze complimenten daarvoor. 
Maar de beste Nederlander ooit in de Dakar is toch nog altijd Gerard Jimmink, de broer van Martien. Deze achtvoudig endurokampioen van Nederland werd in 1996 vierde. En deze prestatie staat nog altijd, en blijft waarschijnlijk ook nog wel een tijd staan (hoewel we hopen dat er een Nederlander komt die zijn prachtprestatie verbetert).
Zie hier een interview met Gerard van RTL-GP: https://youtu.be/ZNZWG0tim7c

Ondanks zijn polsbreuk van een maand eerder is de Australiër Toby Price als winnaar uit de bus gekomen in de superzware Dakar-rally. Hij werd op de hielen gezeten door Pablo Quintanillo (een minuut achter hem), maar hield door verstandig rijden heel knap stand in de laatste twee dagen. Op de laatste dag joeg de Chileen zo hard dat hij er keihard afging na een onverwachte mega-afsprong. Hij mocht blij zijn dat hij daarna nog naar de finish doorkon en als vierde eindigde. Price was ongeveer de enige van de toppers die geen etappe won, tot hij in de laatste wel echt hard gas moest geven om zijn leiding veilig te stellen. En die dag dus ook won. Maar over het geheel genomen heeft hij wel het beste, het verstandigst en uiteindelijk het snelst gereden. En dat terwijl hij lang twijfelde of hij de finish überhaupt wel zou kunnen halen en op het punt stond om op te geven. De hoofdprijs gaat terecht naar Price. 
Sinds ons laatste bericht heeft leider Ricky Brabec moeten afhaken met een kapotte Honda (net als vorig jaar). Pechvogel. Sam Sunderland kreeg een cruciale tijdstraf omdat hij met zijn Iritrack-apparatuur zou hebben geknoeid, en Adrien van Beveren’s Yamaha gaf de geest. Een leuke verrassing was dat Michael Metge won op zijn Sherco de 9de etappe won.
De Nederlanders deden het prima. Paul Spierings werd de beste, als 33ste. Maar Edwin Straver won het kistklassement, als 35ste totaal. Helaas moest Marc Tielemans opgeven in de een na laatste etappe, met zware blessure aan ribben en heup na een harde val. Mirjam Pol werd heel knap 46ste en tweede bij de vrouwen. Bovendien hielp ze veel landgenoten uit de problemen. Zo ook Martien Jimmink, die de oudste Nederlandse finisher in alle Dakars werd, als 69ste. Onze complimenten voor allemaal.
33. Paul Spierings NED Husqvarna +28m28s
35. Edwin Straver NED KTM +30m28s
46. Mirjam Pol NED Husqvarna +35m43s
47. Herwin Hopmans NED KTM +37m22s
48. Sjors van Heertum NED KTM +39m58s
66. Guillaume Martens NED KTM +58m15s
69. Martien Jimmink NED Husqvarna +1u03m01s
71. Marcel Snijders NED KTM +1u05m49s

Zie hier de beelden van de laatste etappe van RTLGP:
http://www.rtlgp.nl/…/drama_in_laatste_dakar_etappe_bij_de_… 
En hier nog een paar landgenoten aan het woord: http://www.rtlgp.nl/…/nederlandse_motorrijders_blikken_teru…

Het is al weer even terug. De jaren ’70. Het Duitse noppenfietsenmerk Maico bestond nog, dus dat was een goede tijd, waarin de wereld nog ene stuk eenvoudiger was dan nu. Dankzij successen in het WK begon Maico ook in Amerika wat te worden, en de importeur dacht ‘Ik geef het nog een zetje, maar dan moet ik wel een goede reclame verzinnen.’ Dus huurde hij een marketingexpert in, en die zei: ‘Je moet een mooie vrouw met een flink decoleté hebben om de aandacht te trekken, en in de tekst eronder schrijven dat je de beste en de sterkste van de wereld bent.’

Dus zo gezegd, zo gedaan. Prima reclame.

Herinnert u zich deze nog? De trike uit de jaren rond 1980. Heel leuk speleding, maar echt een brokkenmaker omdat ie moeilijk te sturen is en makkelijk omslaat. Kijk maar naar dit filmpje. Uiteindelijk was er een slimmerik die met een paar buisjes van dat omslaan juist fun wist te maken…