Alle Nieuws

De Amerikaan Ty Tremaine deed twee weken geleden in de Erzberg Rodeo mee op de elektrische Alta Redshift uit Californië. De motor bleek snel zat om zich te kwalificeren bij de beste 50 (van de 3000!) En in de hoofdrace op zondag deed hij het ook prima. Na een paar checkpoints lag hij op de 17de plaats, en dat was beter dan bijna iedereen had verwacht. Minder onverwacht was dat de batterij niet heel ver mee ging: Ty stond helaas zonder stroom voordat hij bij de wissel kon komen bij checkpoint 10 (‘Machine’). Deze poging ‘ to make America great again’ (althans qua motorindustrie) strandde hier.

Zo’n elektro heeft dus nog niet genoeg in huis om echt mee te kunnen doen als de race langer is dan ongeveer drie kwartier. Maar het is wel duidelijk dat ze steeds beter worden. Ty vertelde na zijn prikloze stranding dat hij vooral veel voordeel had van de ‘hillbrake’ (de elektronische handrem) waardoor hij nergens hoefde terugzakken als hij op een steile klim stil kwam te staan. We zijn benieuwd hoever hij volgend jaar komt.  

Onlangs werd de nieuwe Yamaha YZ250F gepresenteerd. Deze volgt de belangrijkste veranderingen die de 450 vorig jaar al onderging. Belangrijkste verschil met de oude 250 is dat hij een elektrische starter krijgt. Dat is fijn, want dat scheelt een hoop getrap. De cilinder van de nieuwe staat ietsje meer rechtop dan de oude. Ook krijgt de 250 de Power Tuner app met aanpasbare mapping. Hiermee kun je makkelijk via je smartphone het vermogensprofiel aanpassen op je voorkeuren en op verschillende circuits. Een compleet nieuw frame moet de wendbaarheid van de motor vergroten, en aangepaste vering de controle en het comfort.

De nieuwe YZ250F komt in de winkel te staan voor een bedrag vanaf € 8.799,00.

In de komende Noppennieuws (nr.4/2018), die op 27 juli verschijnt, kun je een testverslag lezen van de Yamaha 2019 crossers.

Na zijn ongelukkige val tijdens een training in Berghem laat Jeffrey Herlings op zijn Instagram account weten dat het herstel van zijn gebroken sleutelbeen goed verloopt en dat hij volgend weekend weer op de motor wil zitten. Hij mist dus weliswaar de MXGP in Ottobiano, maar zal er in principe op 1 juli tijdens de GP van Indonesië weer bij zijn! Noppennieuws wenst hem met heel motocross-minnend Nederland een voorspoedig herstel!

https://nos.nl/artikel/2236368-herlings-breekt-sleutelbeen-tijdens-training.html 

Kawasaki komt voor 2019 met een compleet nieuwe KX450. De motor, die naar eigen zeggen ontworpen is om de concurrentie in de felbevochten MX1 klasse een stap voor te blijven, zit boordevol nieuwe features als een oliegevulde voorvork, elektrische start en hydraulische koppeling. In Noppennieuws 4 lees je een uitgebreid verslag over de motor van testrijder Toine van Dijk die deze week in Zweden is om de KX450 te testen.

Sterker
De nieuwe viertakt krachtbron van de KX450 is maar liefst 3.4 pk sterker geworden, terwijl de koppelcurve vlakker is gemaakt voor een soepelere vermogensafgifte. Dankzij de nieuwe compacte klepbediening zijn de kleppen groter geworden konden er nog steilere nokkenassen geplaatst worden. Ook het inlaatkanaal is verbeterd voor een nog betere airflow.

De KX450 is daarnaast de eerste Kawa-KX met een elektrische start en hydraulische koppeling. Die laatste is niet alleen lichter te bedienen, maar geeft ook een directer en constanter gevoel onder alle omstandigheden. Het frame van de KX450 werd verder verbeterd voor nog meer stijfheid, dit is mede mogelijk doordat het motorblok nu ook een dragend deel van de constructie is geworden. Ook de achterbrug werd vernieuwd voor een betere balans, meer stijfheid en meer tractie.

De nieuwe elementen brengen natuurlijk wel een gewichtstoename met zich mee. Kawasaki heeft dit echter weten te beperken tot 1,3 kilogram. 

Aanpassingen
Om het grotere vermogen van het blok optimaal te kunnen benutten heeft Kawasaki de tractie van zowel het voor- als het achterwiel verbeterd. Aan de voorzijde door een grotere wielas, aan de achterzijde door schokdemper en het linksysteem aan te passen. De nieuwe oliegevulde voorvork heeft een diameter van 49 mm voor meer stijfheid. De binnenpoten zijn eveneens extra groot uitgevoerd voor een soepele werking en betere demping. De achterremschijf werd vergroot naar 250mm, waardoor deze goed samenwerkt met de 270 mm remschijf aan de voorzijde. Een nieuwe voorremcilinder zorgt voor meer controle en betere remprestaties.

Net als de Kawasaki fabrieksrijders heeft de KX450 Launch Control Mode voor optimale grip tijdens de start. Daarnaast levert Kawasaki stekkers mee waarmee snel en makkelijk gewisseld kan worden tussen een van de drie ECU mappings (standaard, harde baan, zandbaan). Het stuur is in vier standen verstelbaar en de voetsteunen in twee. Daarmee is de KX450 op iedere lichaamsbouw en persoonlijke voorkeuren in te stellen. 

De 2019 Kawasaki KX450 staat al vanaf juli 2018 in de showroom, de prijs wordt binnenkort bekend gemaakt. 

Het blijft Marvin Vanluchene en Ben van den Bogaart voor de wind gaan. Weinigen zullen voorafgaand aan dit zijspan-seizoen hebben verwacht dat die twee de hele tijd de stand zouden aanvoeren, laat staan met zo’n voorsprong. En die voorsprong werd nog verder uitgebouwd in Letland. Weliswaar wisten Etienne Bax en Kaspers Stupelis (foto) de eerste manche te winnen, na eerder blessureleed, maar na een matige start in de tweede race kwamen zij niet verder dan tot acht seconden achter Vanluchene. Die pakte daarmee de GP-winst (met evenveel punten als Bax), en staat nu 39 punten voor op Koen Hermans en Nicolas Musset in de tussenstand na zes GP’s. Bax is nu opgeklommen van de zesde naar de derde plaats in de stand.

Hermans en Musset werden derde in de GP. Daniël Willemsen en Robbie Bax waren er ook weer bij in Letland, hersteld van de fikse blessures na een auto-ongeluk. Ze werden 11de en 7de en staan vierde in de stand.  

Volgend weekend is de volgende GP in Estland.

Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=C5rbav_6Vxw

In de kwalificatie in St. Jean d’Angely was Jeffrey Herlings oppermachtig, maar nachtelijke regen maakte de harde heuvelachtige baan op veel plekken glad en modderig met diepe sporen. Bij de start van de eerste manche nam hij een grote gok door helemaal aan de buitenkant te gaan staan. Maar dat bleek een goede gok, want hij pakte gelijk een flinke voorsprong op Desalle, Coldenhoff en Cairoli. Die laatste moest Coldenhoff lange tijd voor zijn dulden, totdat hij eindelijk een gaatje vond om erlangs te crossen, op weg naar de derde plaats achter Clement Desalle en Herlings. In de tweede manche had The Bullet niet echt een kogel-achtige start, en moest hij als achtste beginnen. Dat maakte deze race wel interessanter. Terwijl Cairoli aan de kop wegreed, moest Herlings zich naar voren zien te werken. Dat lukte, want al vrij snel lag hij derde, maar toen zaten Toni en Tim (Gajser) een heel stuk voor hem. Maar dat was geen enkel bezwaar, want hij ging als een kogel en vijf minuten voor het einde lag hij alweer op kop. Tim voorbij gaan, was opmerkelijk genoeg moeilijker dan Toni passeren. Glenn Coldenhoff begon als 14de maar knokte zich naar een prima zevende plek op de streep.
In de eerste manche van de MX2 viel Jorge Prado al snel en moest hij weer naar voren klimmen. Dat lukte hem goed en hij wist ook Jonass met een flinke beuk binnendoor in te halen om derde te worden. Dat gaat lekker met de sfeer tussen die twee. Maar ondertussen reden de Husqvarna-Thomassen Covington en Kjer Olsen oppermachtig eerste en tweede te worden. In race 2 pakte Jonass kopstart, maar beet al na een paar bochten in de modder en moest van achteraan weer beginnen. Hij kwam nog tot de zesde plaats, maar Prado kreeg de zege in de schoot geworpen. De jonge Belg Jago Geerts deed het weer uitstekend met een vijfde en een tweede (?) plaats. Davy Pootjes werd tiende, maar wiel uit inde tweede race. Bas Vaessen was er ook weer bij na een lange gedwongen pauze wegens een blessure. Hij werd 17de en viel in race twee helaas ook uit. 
Zie hier de hoogtepunten: https://www.youtube.com/watch?v=BDK4xNqy0fk

We zijn nu over de helft van het kampioenschap, en het is daarmee tijd voor tussenconclusies. Heel duidelijk is dat KTM dominant is. Bij uitzondering mag Kawasaki met Desalle of Husqvanrna met Covinton en Olsen schitteren, maar verder schittert er alleen maar Oranje. En in de MXGP is dat, tot ons grote plezier, vooral in handen van Jeffrey Herlings. The Bullet heeft 16 van de 20 manches en 8 van de 10 GP’s gewonnen. Dat is dominantie zoals we voor het laatst zagen in de tijden van Stefan Everts. Herlings’ voorsprong is nu 62 punten. Ga zo door Jeffrey, houd dit vast! 
Desalle doet het ook goed, won zelfs in Rusland, en staat derde in de stand. Glenn Coldenhoff is constant en finisht meestal op de zevende plaats, met hier en daar een uitschieter naar boven. Hij staat nu ook zevende in de tussenstand. 
In de MX2 gaat het aan de kop steeds tussen de KTM’s van Jonass en Prado. De Let staat al sinds de eerste GP vrij ruim op kop, maar Prado sluipt wel dichterbij en ligt nu 16 puntjes achter de huidige wereldkampioen. Dat kan nog heel boeiend worden. Pootjes scoort ook regelmatig puntjes en rijdt voor het eerst een vrij constant seizoen, vrij van zware valpartijen en heftige blessures. Het lijkt erop dat hij het wat rustiger aan doet, en dat werkt: hij staat 11de in de stand.

Lekker weer? Lekker naar het strand. Kom je misschien ook nog eens een leuk meisje tegen, zoals op deze mooie foto…

 Op het nippertje dus …..

Na de zeer extreme Erzberg Rodeo vorige week, werd afgelopen weekend de derde wedstrijd voor de WESS verreden. De Trèfle Lozérien AMV: een klassieke enduro met proeven op heuvelachtige weilanden in Zuid Frankrijk. Dit is een driedaagse wedstrijd met 600 deelnemers, die al voor de 32ste keer werd georganiseerd: de meest prestigieuze endurowedstrijd in Frankrijk.

En dat was te merken ook aan de uitslagen, want daarin deden de Franse coureurs die al bekend waren met deze wedstrijd het veruit het beste. Het leek wel het Franse kampioenschap. Marc Bourgeois won de eerste dag, voor Loïc Larrieu (foto) en Emmanuel Albepart, opmerkelijk genoeg alledrie op Yamaha’s. Daarna kwamen andere merken, maar pas op plaats acht de eerste niet-Fransman: Nathan Watson uit Engeland. Garcia crashte twee keer en werd slechts tiende. Op de tweede dag ging Bourgeois weer aan de leiding, totdat hij een steen op zijn knieschijf kreeg, waardoor die brak. Daar ging zijn claim to fame. Nu was het Albepart die er met de dagoverwinning en de leiding in de tussenstand vandoor ging. De talentvolle jonge Théo Espinasse werd tweede op zijn Sherco. De eerste non-Fransoos werd de Spanjaard Josep Garcia, op de vijfde plaats. En hij trok de opgaande lijn door op de derde dag, want die won hij. Maar pas in de zeer spannende allerlaatste proef werd duidelijk wie de totaalwinnaar over de drie dagen werd. Uiteindelijk was het Larrieu die het beste uit de laatste proef kwam, en daarmee de totaalwinst pakte. Espinasse moest genoegen nemen met de tweede tree van het podium, en Garcia mocht op de derde tree plaatsnemen.

Extreme-enduro-specialist Jonny Walker kwam naar Frankrijk als leider in de stand van de WESS. En die plaats wist hij te versterken, want hij werd tiende en was daarmee veruit de beste extreme-rijder in het veld. Manuel Lettenbichler werd 15de en staat daarmee nu tweede in de stand, net voor Billy Bolt en Graham Jarvis, die 38ste en 44ste werden. Garcia en Watson (die zevende werd in de Trèfle), wisten wel flink op te klimmen in de tussenstand, naar de zesde en tiende plaats, en daarmee hebben de traditionele enduro-toppers zich nu ook tussen de extremisten geplaatst. De verwachting is wel dat in de komende wedstrijd, de Romaniacs (24-28 juli), de extremisten weer sterk in het voordeel zullen zijn.

Zie hier de hoogtepunten van vooral dag drie: https://iridewess.com/news/video-trefle-lozerien-highlights-from-day-3/

De tweede en derde wedstrijd voor het WK trial werden in één weekend gehouden. Omdat er voor deze ronde helemaal naar het verre Japan moest worden gereisd, werd die moeite maar extra beloond door het mogelijk te maken twee keer zoveel punten te verdienen. De wedstrijd is in Motegi en dat is Honda-land, dus er rustte extra druk om te presteren op de Montesa-Honda-fabrieksrijders Toni Bou en Takahisa Fujinami. En Bou kon ook nog eens het record van 99 WK-outdoor-overwinningen van Dougie Lampkin gaan breken, want hij stond op 98.

Maar dat zou niet lukken. In de kwalificatie maakte Bou al een (voor zijn doen zeldzaam) foutje, waardoor hij als één van de eerste moest starten op de wedstrijddagen. En in de trialsport is dat meestal een nadeel omdat je minder van je voorgangers kunt leren en het spoortje er dan nog niet ligt. En Bou reed bovendien helemaal niet lekker op zaterdag. Hij klaagde ook dat de nonstops te makkelijk waren, en dat dat in zijn nadeel was. Zo kon het gebeuren dat de Spaanse GasGas-rijder Jeroni Fajardo heel verrassend op zaterdag de winst pakte. Pas zijn tweede ooit, sinds Andorra 2009! En Bou kwam zelfs niet eens op het podium, want Adam Raga (TRS) werd weer eens tweede, en Fujinami werd door zijn thuispubliek naar de derde plaats gejuicht.

En ook op zondag bleef Bou in gebreke. Daarbij heeft hij ook nog wel het excuus dat hij nog niet helemaal compleet is genezen van zijn zware rugblessure van een paar maanden geleden. Nu was het de jonge Jaime Busto, ook al op GasGas, die er met de overwinning vandoor ging. Dit is de eerste WK-winst voor dit grote talent. Het was spannend, want Bou zat hem op de hielen. Montesa-Honda zal flink balen dat ze Busto hebben laten gaan, want vorig jaar plofte hij nog rond op een viertakt van dat merk. Bou werd nu tweede, voor Raga.

In de WK-stand gaat Bou wel aan de leiding, slechts twee punten voor Busto en Fajardo. Het is dus hartstikke spannend aan de top. Bij de dames won de Britse Emma Bristow (Sherco) wederom, en lijkt zij opnieuw naar een wereldtitel te balanceren.

Hier kun je kort beelden van de zaterdag zien: https://www.youtube.com/watch?v=hFZbbLhU3aQ

En hier een lang verslag voor de liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=1HiTwJpOqws&feature=youtu.be

Volgend weekend is er weer een wedstrijd, in Andorra.