Alle Nieuws

Na een hoop gepuzzel is de KNMV Motocrosskalender voor 2018 weer in elkaar gezet. Eerder zijn al de Dutch Masters of Motocross wedstrijden bekend gemaakt; daar komen nu alle ONK/NK/Cup wedstrijden bij die komend seizoen verreden gaan worden.
De ONK Motocrosscompetitie zal in 2018 van start gaan in Gemert op zondag 25 februari.
Er zijn voor de eerste Dutch Masters of Motocross wedstrijd, die op 11 maart in Markelo wordt verreden, twee ONK kwalificatiewedstrijden. Na de wedstrijd in Gemert zal er een week later in Boekel gereden worden. 
De KNMV Jeugd Solo Motocross en Cup klassen maken hun eerste opwachting op zaterdag 31 maart 2018 op circuit De Bargen in Oldebroek. Zij zullen de boel in Oldebroek al even flink opwarmen in aanloop naar de tweede Dutch Masters of Motocross wedstrijd die daar op Tweede Paasdag 2 april verreden wordt.
Ook op het nieuwe circuit in Arnhem staat een ONK-jeugdwedstrijd gepland, en wel op zondag 23 september.
Een week voor de opening van het seizoen zal een Motocross-informatiedag worden georganiseerd voor solorijders. Tijdens deze dag wordt tekst en uitleg gegeven over alle bijzonderheden voor de 2018 competitie. Na afloop kunnen de aanwezige KNMV-licentiehouders gratis trainen op het circuit. Verdere informatie over de Motocross Informatiedag wordt later bekend gemaakt.

Sidecars en quads 
Een week na de eerste ONK-wedstrijd in Gemert gaan op zondag 4 maart de ONK Sidecar en Quad Masters competities van start in Lochem. De ONK Sidecar Masters hebben komend seizoen in totaal 5 wedstrijden: Lochem, Valkenswaard, Oss, Varsseveld en Rhenen.
Het ONK Quads heeft in totaal acht wedstrijden. Naast de vijf wedstrijden waarbij ze samen met de ONK Sidecar Masters-klasse ingedeeld staan, gaat ze ook rijden in Den Dungen, Emmen en Geldermalsen. 
De NK Zijspan en NK Quads-competities waren afgelopen seizoen een groot succes en ook voor komend jaar is er weer een mooie kalender mogelijk gemaakt. 
Komend seizoen begint de KNMV met competities voor de Jeugd Zijspannen en Jeugd Quads. Er zijn twee leeftijdscategorieën: van 6 t/m 9 jaar (Junior-klassen) en van 10 t/m 13 jaar (Youngster-klassen), verwachting is dat met het aantal deelnemers de leeftijdscategorieën Zijspannen en Quad gezamenlijk gaan rijden. Dat betekent dat de Junior-klassen met elkaar en de Youngster-klassen met elkaar rijden.
Voor de Jeugd Zijspannen en Quads zijn er in totaal acht wedstrijden. De licentiekosten zijn met € 75,- laag gehouden. Daarmee krijgen alle licentiehouders naast de acht competitiewedstrijden ook twee trainingen aangeboden met medewerking van Daniël Willemsen en Ingo ten Vregelaar.

De competitie wordt afgesloten met het inmiddels traditionele finaleweekend en deze wordt georganiseerd door RES Axel. Op 13 en 14 oktober 2018 zullen de laatste wedstrijden verreden worden en zal ook de huldiging plaatsvinden voor alle klassen die in dat weekend in actie komen. 
Voor de hele kalender, zie: 
http://www.knmv.nl/…/Motocross/KNMV%20Motocross%20kalender%…

Een maandje geleden hadden we al het belangrijkste nieuws van de MXGP-transfermarkt, maar er waren nog een hoop teams en rijders die nog niet klaar waren met de stoelendans. Maar ondertussen zijn ze wel bijna uitgedanst en weten we veel meer. 
Jerremy Seewer, die op straat was komen te staan doordat het Suzuki-fabrieksteam er mee stopt, heeft nu eindelijk een nieuwe stoel (zadel eigenlijk) gevonden, en wel bij Wilvo Yamaha. Hij maakt de sprong naar de MXGP en gaat in ieder geval tot en met 2019 voor Wilvo rijden. Dit sterke team heeft daarmee drie ijzers in het vuur, want Simpson en Tonus gaan ook door met Wilvo.
Armanis Jasikonis en Kevin Strijbos moesten wegens het stoppen van Suzuki ook nieuw onderdak vinden. De jonge Litouwer werd geadopteerd door het Honda Assomotor team, waar ook Petar Petrov voor zal rijden, en de Belgische veteraan krijgt onderdak bij het Standing Construct KTM team. 
Van Tim Gajser (foto) wisten we al dat hij bij Honda HRC blijft, maar er werd verwacht dat hij in 2019 in de VS zou gaan rijden; nu is naar buiten gekomen dat hij in ieder geval nog twee jaar in de GP’s blijft. 
Benoit Paturel stapt over naar de MXGP, en wel naar het Bos Suspension KTM team. 
Met het stoppen van het Suzuki-fabrieksteam en 24MX-Honda lijkt Bobryshev de pineut te zijn geworden in de stoelendans. Hij heeft nog steeds geen nieuw plekje gevonden. In ieder geval heeft hij voor de winter nog wel onderdak, want hij gaat de Arenacross-serie rijden voor Suzuki England. Hopelijk zal hij voor de GP’s ook nog een zitplaats vinden.
En ook in de MX2 is er nog met de stoelen geschoven. Brent van Doninck verruilt Kemea Yamaha voor het Italiaanse 8Biano Husqvarna team, waar ook Iker Larranaga een plekje heeft. Alvin Ostlund en Simone Furlotti zullen in 2018 uitkomen voor het Italiaanse SM Action Yamaha team.
En onze eigen Micha Boy de Waal komt gelukkig ook weer uit in het WK MX2, en wel voor het Vamo Honda team, waarvoor ook de Amerikaan Marshal Weltin zal rijden. De Waal zal waarschijnlijk alleen de Europese GP’s rijden, maar het team zal daarnaast ook in de Dutch Masters of Motocross aan de start komen.

Na maanden van hakken, zagen en inrichten is het zover: EK Crossmotorrevisie is per 4 december verhuisd naar de Standerd 22 in Kootwijkerbroek.
Het bedrijf gaat daar verder onder een nieuwe naam: EK motors.

Het nieuwe adres is :
EK Motors
De Standerd 22
3774 SC Kootwijkerkbroek
tel. 06- 1317 9350
email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Die Colton Haaker kan rijden zeg. Ik wordt er bijna duizelig van… 

Ex-wereldkampioen enduro Matthew Phillips kondigde twee maanden geleden aan dat hij zou stoppen met het WK enduro, omdat hij er geen lol meer in had. Maar nog voordat hij kon vertrekken is hij alweer terug! Hij gaat toch door met Sherco. 
Verklaring: hij had een beetje een burnout, en zag het niet zitten met het in 2017 ingevoerde format van de EnduroGP-klasse. Maar nu de FIM heeft aangekondigd weer terug te gaan naar de oude driedelige klasse-indeling met een overkoepelende EnduroGP-schratchklasse, ziet hij het weer helemaal zitten. Hij gaat weer voor de wereldtitel op zijn donkerblauwe strijdros. 
Zijn teammaten worden de Britten Jack Edmondson en Dan Mundell en de Fransman Théo Espinasse. De laatste twee zullen bij de junioren rijden.

Nu KTM en Husqvarna stoppen met fabrieksteams in het WK enduro, komen de kleine merken waarschijnlijk aan de macht. Naast Sherco gaat ook GasGas flink aan de bak met nieuw aangetrokken topcoureurs, maar daar hebben we eerder al een bericht over geschreven. Daarnaast is Beta natuurlijk ook weer goed vertegenwoordigd: naast wereldkampioen Steve Holcombe hebben ze ook Christophe Charlier aangetrokken.

Om te vieren dat Phillips doorgaat, eren we hem met een filmpje van een prachtige save die hij met stijl uitvoerde. Deze staat symbool voor zijn dreigende vertrek, dat werd omgezet in opnieuw met volle inzet doorgaan. Ook hier leek het mis te gaan, maar kwam het toch nog goed!

 

Onlangs werd door een Duitse promotor een nieuw internationaal enduro kampioenschap aangekondigd voor 2018: De World Enduro Super Series. Dit is een serie van acht wedstrijden in diverse Europese landen. Het zijn wedstrijden die al langer bestaan, die (flink) verschillen van karakter en die zowel voor profs als voor amateurs zijn bedoeld. De serie vormt zo een combinatie van klassieke enduro, extreme enduro (over één of meer dagen), cross-country en strandrace. En misschien komt er nog wel iets anders bij want één van de acht wedstrijden is nog niet vastgesteld. Maar vermoedelijk wordt dat wel evenement dat al in de Red Bull hard enduro serie was opgenomen, zoals Sea to Sky of Roof of Africa. De uiteindelijke winnaar mag zich wel interdisciplinair enduro kampioen noemen. De discipline die nog opvallend afwezig is in deze serie is de (indoor-)endurocross, ook wel Superenduro genoemd (door de FIM), wat dus best verwarrend is met deze Enduro Super Serie.

Het leuke voor ons is dat de serie vlak bij huis eindigt met de Scheveningse strandrace, de Red Bull Knock Out, op 10 november. 
Dit zijn de 8 races:
Extreme XL Lagares (Portugal), 18-20 mei
Erzbergrodeo Red Bull Hare Scramble (Oostenrijk) 31 mei – 3 juni
Trefle Lozerien AMV (Frankrijk) 8-10 juni
Red Bull Romaniacs (Roemenië) 24-28 juli
Red Bull 111 Megawatt (Polen) September 
Wedstrijd nog te bepalen
Gotland Grand National (Zweden) 26/27 oktober 
Red Bull Knock Out (Nederland) 10 november

De geruchten gingen al langer dat KTM en Husqvarna het aloude WK enduro niet meer zagen zitten, omdat de publicitaire opbrengsten niet op zouden wegen tegen de hoge kosten. En kort na de aankondiging van deze nieuwe World Enduro Super Series kwam van die merken dan ook al het bericht dat ze met topteams aan deze serie mee gaan doen: 
KTM met Josep Garcia, Jonny Walker, Cody Webb (foto), Nathan Watson en de heringetreden Taddy Blazusiak. En Husqvarna met Graham Jarvis, Colton Haaker, Alfredo Gomez en Billy Bolt. Dat zijn dus niet de minsten. Het zal ons benieuwen wie de meest complete coureur zal zijn.

De AMBC-Staphorst organiseert 28 december weer de Stappersterveldrit. Deze offroad-rit start bij
Hofstede Motoren aan de Industrieweg in Staphorst, waar de inschrijving om 08.30 begint. Ex-topcrosser Klaas Hofstede stippelt samen met de commissie ieder jaar weer een prachtige route van ongeveer 45 km. uit door de mooie omgeving van Staphorst.
Quadrijders zijn ook welkom, zij het een uurtje later dan de motorrijders.
Deelnemers die geen KNMV off-road startlicentie hebben, dienen van te voren online bij de bond een KNMV dagpas aan te vragen. Als dat niet lukt, dan bestaat er nog een mogelijkheid om op de dag zelf bij de inschrijving een dagpas te regelen, maar dat zorgt wel voor extra wachttijd. 
Het inschrijfgeld bedraagt € 20,–. Zonder bijzonderheden gaat de route dicht om 14:00 uur. 
Doe mee, maak plezier, maar gedraag je wel! Wildcrossen wordt niet getolereerd.
Voor meer info, zie: http://www.ambc-staphorst.nl/cross-off…/stapperster-veldrit/

Net als bij het indoortrial, wordt ook bij de het WK Superenduro (oftewel indoorenduro, oftewel endurocross) de eerste wedstrijd voor het seizoen 2018 al eind 2017 gehouden. En wel in Polen. Precies een jaar nadat we in Krakau afscheid namen van zesvoudig wereldkampioen Superenduro Taddy Blazusiak, die zijn helm aan de wilgen hing, is hij ineens weer terug. Het bloed kruipt blijkbaar weer waar het niet gaan kan: hij kon het gewoon niet laten. 
En net als vorig jaar in zijn afscheidswedstrijd, won hij voor eigen publiek. Een prachtige comeback dus. Alsof Heintje Davids gelijk weer een nummer-1-hit scoort. 
De baan was erg moeilijk: zacht met diepe sporen, modder in de matrix en een hoge bandenhindernis kort na de start. Dit zorgde voor flink wat valpartijen en ‘vastlopers’.
Blazusiak won op zijn KTM door goede starts en constant presteren in de drie finales. Hij werd drie keer tweede, terwijl Cody Webb twee keer en Billy Bolt een keer wonnen. Van Bolt is dat heel knap, want hij deed voor het eerst aan een superenduro mee.
De regerend kampioen Colton Haaker had geen beste dag, en ook Jonny Walker vergeet de wedstrijd maar liever snel weer. En dat geldt ook voor Wesley Pittens. Hij had mee willen doen in de Euro-klasse, maar omdat hij vorig jaar in de wedstrijd in Duitsland punten scoorde in de WK-klasse, werd hij door de organisatie verplicht om weer voor het WK mee te doen. Helaas wist Wesley zich dit keer niet te kwalificeren op dit topnivo. Robin Holtmeulen deed wel mee in de Euro-klasse, maar kon zich jammer genoeg door tegenslag niet voor de finale plaatsen. Volgende keer meer succes mannen!
Zie hier de spannende laatste ronde: https://www.youtube.com/watch?v=9bBQj6eMWWw 
En hier nog wat beelden die de enorme trots van half Polen op Taddy goed weergeven: https://www.youtube.com/watch?v=y56HyhudN30

In Noppennieuws 1 – 2018 zul je een test van de totaal vernieuwde CRF250R kunnen lezen, met alle technische details.
Nu geven we je vast het nieuws van de bedragen die Honda voor de nieuwe lekkernijen zal vragen. 
De nieuwe Honda 2018 crossers zijn nu al te koop bij de officiële Honda MX dealers. Maar de nieuwste CRF250R zal pas vanaf eind december 2017 over de toonbank gaan, in ruil voor € 8.799,- (vanaf).
Adviesverkooprijzen overige modellen, incl. BTW
CRF450 RJ € 9.399,-
CRF450 RXJ € 9.599,-
CRF150 RBJ € 5.590,-
CRF125 FH € 2.890,-
CRF110 FH € 2.390,-
CRF50 FH € 1.590,-