Alle Nieuws

De KNMV heeft ene paar dagen laten weten wie onze eer gaan verdedigen in de Motocross der Naties. Dat zijn de MXON ‘routiniers’ Glenn Coldenhoff en Jeffrey Herlings, naast hen de nieuweling Calvin Vlaanderen (foto). Die laatste is niet verrassend, want hij doet het hartstikke goed op zijn Honda in de MX2-GP’s. Er zit wel een verhaal aan zijn Nederlanderschap, want hij is in Zuid-Afrika geboren, uit een Nederlandse moeder, woont al langer in Nederland en komt al jaren uit voor de KNMV. En sinds kort heeft hij ook een huis en een paspoort in Nederland. En hij ziet zijn toekomst ook in dit kikkerlandje. We weten niet of hij kaas met een schaaf schaaft voor op de boterham en of hij eigenlijk het liefst kroketten en frikandellen eet, maar toch is hij al met al wel een echte Nederlander.

En net als Jeffrey en Glenn heeft hij een Nederlandse achternaam en een Engelse voornaam. Dat maakt het voor de Amerikaanse commentatoren dan in ieder geval makkelijk om hun voornaam uit te spreken, als ze de strijd aanbinden met het Amerikaanse team op het Amerikaanse circuit van RedBud. Dat is een flink zanderige baan, en als die niet te glad geprepareerd wordt (zoals twee maanden geleden in de AMA-national-wedstrijd) dan maken onze landgenoten een goede kans om het sterke Amerikaanse team (Tomac/Barcia/Plessinger) in eigen huis te verslaan. Wij denken in ieder geval dat Jeffrey dat kan; en als Glenn en Calvin een goede dag hebben zullen ze ook heel ver komen.

Dat wordt spannend dus op 7oktober!  

Het Europees Kampioenschap trial zit er al weer op voor 2018. Afgelopen weekend werd de laatste van vijf wedstrijden verreden in het Belgische Bilstain, net over de grens bij Maastricht. Op het mooie trial- en endurodomein waren weer zeer pittige nonstops op de hellingen uitgezet. Het waren vooral Italianen die hier schitterden, en titels wonnen. 
Oudgediende Matteo Grattarola (Montesa) werd kampioen in de Europe Class, voor de Spanjool Francesc Moret en de Brit Dan Peace. Winnaar Grattarola reed eerder al in het WK, en werd in 2008 al Europees Kampioen in de Junior Cup. Die beker werd nu gewonnen door Sergio Piardi (Beta), terwijl de Over 40 Cup naar Piero Sembenini (Montesa) ging. De overige titels gingen naar Spanje: Bij de dames was het Berta Abellan (Vertigo) die zich voor altijd kampioen van 2018 mag noemen, en bij de Youth is dat Martin Riobo (GasGas). 
Er deden helaas maar weinig Nederlanders mee in het EK. Randy Kerstjens pakte in de Europe-klasse punten in Spanje en Italië, en werd daarmee 22ste op zijn GasGas. In de andere wedstrijden werd hij erg gehinderd door een knieblessure, die hem ook in Bilstain helaas tot opgave dwong. In de Over-40 Cup deed John van Veelen (GasGas) weer mee, en werd knap vierde. Chantal de Raaff (foto) werd bij de dames elfde op haar Sherco. Twan Harmsel en Stan Reit reden ook het hele EK mee in de Youth International-klasse, en werden in Bilstain 20ste en 22ste. Rick Creemers werd in Bilstain 17de in de International II.
Onze complimenten voor hen allemaal! Het is niet makkelijk (en niet ongevaarlijk) voor laaglanders om in het buitenland op de stenen te rijden, maar daar lieten ze zich niet door tegen houden. Bravo. Volgend jaar zien we zo veel mogelijk van hen graag ook terug in het WK in Zelhem.

Op de eerste dag van het EK-enduro in Zweden was het droog en stoffig op de grasveld-proeven, totdat het op het einde gelukkig wat ging regenen. De wedstrijd werd opmerkelijk genoeg gedomineerd door junior-rijders. De Fransman Thomas Dubost won op vrijdag al de proloog en werd op zaterdag ook eerste in de scratch. De Fin Ronny Kytönen werd tweede, en dat op een 125je! Hugo Blanjoue uit Frankrijk, werd derde; maar hij zou op zondag als winnaar uit de bus komen, voor Dubost. EK-scratch-leider Alessandro Battig uit Italië werd achtste en derde, maar behoud de leiding in het EK, hoewel Blanjou nadert, met nog een wedstrijd te gaan, half september in Polen. 
De Nederlanders deden het ook lekker in Zweden. Ze reden allemaal uit en pakten allemaal punten. Thijs Bulten haalde zijn allereerste EK punten in de junior Under21. Rik Vierhuizen en Jan-Willem Arendsen werden twee keer tweede en derde in de 250-2t. Lucas Dolfing werd prima derde en tweede bij de zware tweetakten. Bas Klein Haneveld twee keer vijfde bij de kleine viertakten, en bij de zwaren deden Daan Bruijsten (5 / 5) en Robin Nijkamp (10 / 8) het prima. Leo Moulijn pakte puntjes bij de senioren, die werd gewonnen door enduro-legende Anders Eriksson. Nina Klink werd vierde op zaterdag, maar verdraaide op zondag haar knie.
Goed gedaan bikkels!

Waarom zijn we nou eigenlijk zo gek op motorrijden? Daar zijn verschillende redenen voor. Eén daarvan is dat het zo lekker voelt in het kruis, bij jongens zowel als meisjes (behalve trialmotoren dan). Maar sommigen erotiseren het wel heel erg: 

Op film zie je meestal niet goed hoe steil de hellingen zijn in enduro of trial. Soms gebeurt er dan iets waardoor je het ineens wel ziet. Hier lukt het Paul Bolton om ons eens goed te laten zien hoe het echt is in de Romaniacs. 

Onlangs was het weer tijd voor de Amerikaanse spektakelsportspelen: de X-games. Met daarbij gelukkig ook weer de nodige motorsport. Zoals het onderdeel zo hoog mogelijk springen in de quarter pipe. Dat werd gewonnen door stuntman Axel Hodges. Kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=

 
Of de discipline beste freestyle-truc. Die ging naar Jackson Strong met een loshandige forntflip: 
https://www.youtube.com/watch?v=hMNTmyCgTiE Het rechtuit hoogspringen werd gewonnen door Jarryd McNeil: https://www.youtube.com/watch?v=B2VDUqHF-yo Hij had wel kistjes onder zijn voeten nodig bij het wegrijden, dus blijkbaar is zo’n crosser nogal hoog voor hem. 
Het flattracken is weer een heel ander verhaal, maar ook leuk om te zien: Jared Mees won dit onderdeel. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=s3kY-jB-pM8

Suzuki heeft zijn RM-Z250 crossmotor grondig vernieuwd en op alle punten verbeterd. De compacte crosser is opgebouwd rond een geheel nieuw lichtgewicht frame. Verder levert het soepele motorblok meer vermogen. 
De Suzuki RM-Z250 rijdt, stuurt en remt beter dan ooit. Het frame en de swingarm zijn volledig nieuw. De voorvork dempt nog doeltreffender en ook de voorvering is verder verbeterd, evenals de achtervering. Het aluminium Renthal Fatbar®-stuur is nieuw. Suzuki Motoren rust de RM-Z250 bovendien uit met een grotere remschijf voor. 
Suzuki heeft ook het 4-takt motorblok van 249 cm3 vernieuwd. Het biedt de optimale balans tussen koppel en pk's. De overbrengingsverhoudingen van de transmissie zijn aangepast, net als het traction management. Ook is het innovatieve Suzuki Holeshot Assist Control (S-HAC) geüpdatet. Hiermee biedt de crossmotor maximale acceleratie onder alle omstandigheden. Tot slot zijn de structuur en het binnenwerk van de uitlaatdemper vernieuwd. 
Alle verbeteringen hebben ertoe geleid dat de Suzuki RM-Z250 supergoed presteert, ook onder de meest extreme omstandigheden. De nieuwe Suzuki RM-Z250 wordt in februari 2019 op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De prijzen worden voor die tijd bekendgemaakt.

Het EuroCircuit in Valkenswaard wordt geplaagd door omwonenden die de gemeente proberen te dwingen tot (gedeeltelijke) sluiting. Dat is voor de motocross- , supermoto- en autorallycross-liefhebbers slecht nieuws. 
Maar gelukkig heeft een buurman die er anders over denkt een petitie opgezet voor behoud van het circuit. Deze vind je hier: https://www.petitie24.nl/…/ik-sta-achter-het-eurocircuit-va… Al meer dan 6000 mensen hebben getekend. 
En dat zo’n petitie zin heeft, blijkt ook wel in Lierop, waar het circuit ook zou moeten worden gesloten onder druk van enkele omwonenden, maar de gemeente nu toch lijkt te kiezen voor behoud, omdat duidelijk is gebleken hoeveel steun er lokaal, nationaal en zelfs internationaal is voor de crossbaan. 
Teken dus ook voor het Eurocircuit!

In september wordt het weer lekke rijden in Rilland. De inschrijving voor de offroadrit op zaterdag 22 september en de 3-uurs Cross Country op zondag 23 september zijn nu online. De inschrijving voor de jeugdenduro volgt binnenkort.
Voor alle info omtrent inschrijving en reglementen zie www.mevz.nl 
Voor alle disciplines geldt een voorinschrijving. Inschrijven kan tot 1 september, of totdat het maximum aantal deelnemers is bereikt. De offroadrit zal een route hebben van ruim 40 km, de CC-route zal ongeveer 14 km zijn.
De startvolgorde voor de 3-uurs CC gaat op volgorde van inschrijving, dus wil je een goede startpositie, schrijf dan vandaag nog in!