Alle Nieuws

De Fins-Estische crosser Harri Kulas moet wel de conditie van een paard hebben. Met 25 jaar is hij niet de allerjongste meer, maar hij kan schijnbaar eindeloos doorgaan. Afgelopen zondag eindigde hij als derde in het Britse MX2 kampioenschap. Een prima prestatie. Maar die is nog veel groter als je weet dat hij een dag eerder in Estland in het nationale kampioenschap reed, en dan ook nog in zowel de MX1 (waarin hij 2de en 1ste werd) als de MX2 (1ste en 2de). Dat is echt een prestatie hoor, want de Ests/Letse kampioenschap is goed bezet. Diep respect! 
En eerder dit jaar reed hij in Engeland in de wedstrijd in Culham ook al vier races (MX1 en MX2). Die Kullas is echt een man van staal.

Na onlangs als tweede te zijn geëindigd in het Europees kampioenschap 300-tweetakten, heeft Mike Kras afgelopen zondag de Engelse titel in die klasse gewonnen. Bij de laatste race op het klassieke circuit van Foxhill hoefde hij niet meer tot het uiterste te gaan: met een 3de en een 5de plaats pakte hij de titel, na eerder vier manches te hebben gewonnen. James Dunn won nu allebei de races, met Ashley Greedy twee keer achter hem.
We vinden het mooi dat een Nederlander de tweetakt-eer hoog houdt. Prachtig gedaan Mike. Gefeliciteerd!
In de Maxxis ACU MX1 werd Greame Irwin afgetekend kampioen, voor de Est Gert Krestinov en Brad Anderson (die trouwens de EMX300 titel won, voor Kras). En in de MX2 had Ben Watson voor Foxhill de titel al binnen, waardoor hij hier in de MX1 kon starten. Martin Barr werd tweede en de Finse Est Harri Kullas derde. Darian Sanayei uit de VS won overigens beide races op Foxhill in de MX2, terwijl Tommy Searle eenmalig in de MX1 meedeed en gelijk zegevierde.

In de Romaniacs hard-enduro-rally waren er in de Iron-class twee bijzondere deelnemers die de finish wisten te halen: de big-twin-rijders Gerhard Foster op een Touratech BMW RX9 (14de plaats) en Quinn Cody op een KTM Adventure 1090 (33ste). Je moet wel heel erg van uitdagingen houden om hieraan te beginnen, want deze motoren zijn gebouwd om grote afstanden te rijden over (onverharde) wegen, en niet voor hard-enduro. In de Iron-class is het parcours weliswaar niet zo zwaar als in de Gold-class; toch is dit een geweldige prestatie op die zware mastodonten.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=QTCE6QluIFE 
https://www.youtube.com/watch?v=kq9lyk5S6ng 
https://www.facebook.com/Official.KTM/videos/1591238334280617/ 
Chriss Birch zou eigenlijk ook meerijden op zo’n KTM, maar dat feest ging niet door omdat hij zich net voor de rally blesseerde. 
En ook in de Tennessee Knock Out reed er onlangs een uitslover/halvegare/held (kies zelf maar) mee met een nog zwaardere BMW R1200GS Enduro. Het lukte Tom Asher niet om zich te kwalificeren voor de zaterdagrace, maar dat is zeker geen schande. Zie:https://youtu.be/bapjB_uXUJY?t=638

Ik heb ‘m speciaal opgepoetst, mijn loftrompet. Om er eens flink op te toeteren voor Jeffrey Herlings. Wat een briljante prestatie zette hij zaterdag neer in Amerika. Op vreemd terrein (het mooie rollercoaster-circuit van Ironman) in een vreemd format (nationaal kampioenschap van de VS met alles op 1 dag en races van 20 min.) en op een vreemde motor (KTM van Trey Canard volgens specificaties voor de Amerikaanse nationals) liet hij de complete motocrosstop van de USA een flink poepie ruiken. De trainingen gelijk met overmacht domineren. De eerste manche gelijk winnen. En in de tweede zelfs vanuit vrijwel laatste positie, na een valpartijtje in ronde 1, gewoon iedereen voorbij knallen en nog een keer winnen. Niet te geloven! Wat een kracht; wat een macht. En dan was dit nog niet eens op een echt zandcircuit.
Betekent dit nu dat de Amerikaanse outdoorcross een matig niveau heeft in vergelijking met de GP’s? Je zou het wel gaan denken, want hier werden de Amerikanen (plus de Fransman Musquin en de Schot Wilson) wel even te kijk gezet. Maar dat is misschien toch te gemakkelijk gedacht. Denken we even aan Arnoud Tonus, die een paar jaar zonder succes in de VS reed, maar terug in Europa beter presteert en zelfs een MXGP-manche wint. Of Dylan Ferrandis die het heel aardig doet daar over de grote plas, maar toch niet hoger in de lijstjes komt dat toen hij in de GP’s reed. Aanstaand weekend maar eens naar de GP in Jacksonville (Florida) kijken hoe daar de krachtsverhoudingen zijn. In ieder geval zullen daar wel een paar Amerikanen aantreden die de Europeanen (en na Ironman vooral Herlings) graag een lesje willen leren.
Hier een aantal video’s met beelden vanaf Ironman: de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=J6O-8OJk490 en een interviewtje en wat trainingsbeelden van Jeffrey: https://www.youtube.com/watch?v=zJ1LaR4GD0c 
En voor de liefhebbers de complete MX1 manches:https://www.dailymotion.com/video/x5ycnf6 
https://www.youtube.com/watch?v=d9BoXu_IpvM

Op de prachtige snelle baan van Roggenburg werd de twee-na-laatste zijspan GP van dit jaar verreden. En het werd een waar spektakel. De eerste manche werd na 11 ronden voortijdig afgevlagd na een ongeluk van Arthur en Hugo Barat uit Frankrijk, waarbij de bakkenist een gebroken arm opliep. Valentin Giraud lag toen ruim aan de leiding, voor Bax, Hermans en Willemsen. De voorsprong van Bax in het WK was toen geslonken tot slechts 5 punten. Maar in race 2 had hij een briljante inhaalrace vanaf de negende plek naar de eerste, waarmee Bax/Musset hun ware kunnen lieten zien. En bovendien hadden ze de mazzel dat Giraud pech had. Motorpech wel te verstaan: geen punten voor hem. Willemsen en Hermans werden tweede en derde. En daarmee is Bax nu veruit favoriet met 30 punten voorsprong en nog twee races te gaan. Waaronder de seizoensafsluiter in Markelo. Dat wordt smullen daar in het bos. 
Zie hier een samenvatting van de tweede manche: 
https://www.facebook.com/fimsidecarcross/videos/vb.120044385204512/186598588549091/?type=2&theater

Hij kwam, zag en overwon in Amerika. Jeffrey Herlings besloot deze week om voor de lol mee te doen aan de laatste ronde om het nationale motocrosskampioenschap in de USA, gisteren op het circuit van Ironman. Hij reed voor de gelegenheid op de motor van Trey Canard (die zijn helm omlangs aan de wilgen hing) omdat hij niet op zijn GP-motor kon rijden wegens andere reglementen in de VS. Het hinderde hem blijkbaar niet om op een leenmotor te moeten rijden, want in beide trainingen was hij ruimschoots de snelste. In de eerste manche vertrok Eli Tomac op kop gevolgd door de KTM-rijders Blake Baggett (28 punten achter hem in de tussenstand) en Marvin Muquin (2 punten daarachter). Maar even later blies die Brabander op zijn geleende motor ze alledrie voorbij. Tomac wilde hem echter niet laten gaan, maar knalde er vanaf in zijn poging om The Bullett bij te houden. Dat was natuurlijk leuk voor Musquin en Baggett die hierdoor wat puntjes op Tomac konden inlopen, want hij eindigde als vijfde. Musquin deed hard zijn best om bij Jeffrey te komen, maar die gaf het niet cadeau. De Fransman moest hem toch laten gaan, waarna de eerste Nederlandse racewinst in een nationale motocross in de VS sinds Pierre Karsmakers een feit was (halverwege de jaren ´70, uit ons hoofd, maar corrigeer dit maar als je het weet). 
In de tweede manche ging het minder voorspoedig met gelegenheidsnummer 784, want na een paar bochten lag Jeffrey naast zijn motor, en noest hij vanaf de een-na-laatste plek weer beginnen. Maar ook dat was geen probleem,want hij reed in 20 minuten naar de tweede plaats. En vlak voor het einde wierp de leidenden Musquin hem de victorie in de schoot door eraf te duikelen. In beide manches werd het podium dus Herlings, Musquin, Baggett.
Eli Tomac (Kawasaki) won in de laatste manche het kampioenschap. Hij hoefde maar 1 puntje te scoren om er zeker van te zijn, maar eindigde als zesde, dus haalde het ruimschoots. Het is zijn eerste titel bij de 450's. En hij is er bijzonder blij mee, nadat hij een paar maanden geleden op het nippertje de supercrosstitel miste. Musquin eindigde als tweede en Baggett als derde. Bij de 250's was Zach Osborne op zijn Husqvarna weer de snelste, nadat hij vorige week al de titel had veroverd.
Volgende week is de MXGP in Florida. Zeker weten dat daar een paar Amerikanen zullen zijn die Herlings dan een koekje van eigen deeg willen geven. In ieder geval zal Tomac daar zonder enige druk kunnen rijden, wat hem vast wel wat meer snelheid zal geven (als hij deze week niet al te veel feest viert). 
Zie hier highlights van de eerste manche (onderaan de pagina): http://www.promotocross.com/…/450mx-tomac-wins-championship…

Morgen (zondag 27 aug.) organiseert Motorclub Arnhem de Nationale Motortrial Dag op het trialterrein van Motorsportpark Gelderland Midden, vlakbij Arnhem. Kom ook en rijd mee!

Trialrijders kunnen van 10:00 tot 16:00 uur gratis kennismaken met het nieuwe trialcircuit. Er zijn non-stops uitgezet die geschikt zijn voor zowel klassieke als moderne trialmotoren. Op vertoon van je KNMV Basis Sportlicentie krijg je in de kantine van het Motorsportpark een toegangsbewijs voor de trialbaan. 
Heb je geen licentie? Dan kun je in de kantine de benodigde verzekering in orde maken om toch in actie te komen. Hieraan zijn geen kosten verbonden en na het afsluiten van de verzekering kun jij ook de baan op.

Heb je zelf geen motor? Dan kun je bij de non-stops van een MCA-lid een trialmotor lenen. Neem wel een eigen helm, beschermende kleding met lange mouwen en stevige schoenen of (motor)laarzen mee.

Wil jij voor het eerst kennis maken met trial rijden? Dan kun je gedurende de dag onder begeleiding van een instructeur enkele basistechnieken van deze mooie sport leren. Zorg wel voor beschermende kleding en stevige schoenen of laarzen. Heb je geen helm, dan zijn er enkele helmen beschikbaar. Uiteraard regelen wij een motor voor je.
Je kunt je opgeven in de kantine van Motorsportpark Gelderland Midden. Ter plekke wordt je geïnformeerd over het moment waarop je kunt gaan rijden. Aan deze kennismaking zijn geen kosten verbonden, wij zorgen ervoor dat je verzekerd bent.

Tijdens de Nationale Motortrial Dag wordt op de parkeerterrein van het motorsportpark een markt georganiseerd. Zoek je een trialmotor, onderdelen voor je motor of kleding of wil je er juist van af? Kom dan naar de Trial markt.

Waar?
Motorsportpark Gelderland Midden is gelegen aan de Hooiweg nabij Arnhem.
Voor navigatie: breedtegraad 52.0384, lengtegraad 5.9284
Zie voor meer informatie: www.motorclubarnhem.nl

Jeffrey komt zaterdag aan de start bij de AMA MX National in Ironman. In een persbericht van Red Bull KTM verklaart Jeffrey : “Omdat ik toch al naar de V.S. zou gaan om me voor te bereiden op de hete en vochtige omstandigheden die we in Florida zullen krijgen [bij de GP volgende week], leek dit me een leuke kans om te racen tegen de beste rijders in Amerika. Ik kijk uit naar een leuk weekend met het team.”
En voor ons is dit ook leuk, want we kunnen de races live volgen via internet, op zaterdagavond om 20u. en 22 u.. Als je dat officieel wilt bekijken, moet je wel een NBC-pas kopen voor $25. Zie: http://www.promotocross.com/mx/live . Maar enige tijd later zijn de races vaak ook helemaal in replay te zien op het internet.

Tegenwoordig komt alles uit China, maar gek genoeg worden zijspancrossbakkenisten meestal uit Letland geïmporteerd (of heel soms uit Frankrijk). Maar wij voorspellen dat dat gaat veranderen. Ik China worden namelijk bakkenisten bij het leger opgeleid. En ze leren daar allemaal bijzonder nuttige dingen, die Letse bakkenisten niet leren in hun thuisland. Zoals bijvoorbeeld een wiel verwisselen tijdens het rijden. Echt waar, geen grap (hoewel er wel een hoop grappen over worden gemaakt zie http://bit.ly/2wqoDOg ). 
Zo win je zijspancrosswedstrijden! En de oorlog natuurlijk. Bizar dat de NAVO hier nog niet op oefent. Wij vragen Jeanine Hennis-Plasschaert om hier snel werk van te maken!

De voorbereidingen voor de Dakar gaan tegenwoordig het hele jaar door. Onder andere in de vorm van andere rally;s in het WK-Cross-Country-Rally. Een hele mooie is de Atacama rally, die door de prachtige Atacama-woestijn in Chili voert. Thuisrijder Pablo Quintanillo won de race op zijn Huskie, door op de laatste dag aan de leiding te komen. De Argentijn Kevin Benavides (Honda) werd tweede, voor zijn Portugese teamgenoot. Na drie wedstrijden in het WK Cross-Country Rally, is de eerste plaats in de tussenstand voor de Brit Sam Sunderland (KTM), die hier Chili vierde werd, voor Quintanillo en Goncalves. 
Zie hier een mooi filmpje van Honda: https://www.youtube.com/watch?v=36uPiaLNoNo&feature=youtu.be