Alle Nieuws

De toekomst komt eraan. Soms heel langzaam, maar soms ook sneller dan je dacht.

Weinigen hadden verwacht dat er nu al een elektrische noppenfiets op het podium zou kunnen komen, in de strijd tegen tweetakt- en viertakt-benzinebranders. Maar dat gebeurde echt, in het Amerikaanse endurocross-kampioenschap. Ty Tremaine reed zijn Alta Redshift in Reno naar de derde plaats achter Cody Webb op KTM en Colton Haaker op Husqvarna. Dat mag best een mijlpaal worden genoemd.

En in Amerika maakt dat ook nog eens andere gevoelens los, want de Alta wordt gemaakt in Californië. Hoe lang is het geleden dat een Amerikaanse motor in een serieuze enduro- of cross-wedstrijd op topniveau het podium haalde? Geen idee; heel lang.

Wij weten de weg naar Assen wel; en jullie ook wel, hebben we laatst gezien. Maar met The Road to Assen toont KTM in dit filmpje hoe Jeffrey en zijn team dit seizoen naar de titel in Assen toewerkten. Jeffrey heeft als een monnik geleefd en zichzelf allerlei pleziertjes ontzegd, voor dat ene grote plezier: de officiële erkenning dat hij de beste van de wereld is.

En wat zijn wij blij dat hij dat heeft gedaan, en dat het hem is gelukt. Wat was hij ongelofelijk goed: ondanks een sleutelbeenbreuk en een GP noodgedwongen thuis revalideren, won hij bijna alles en pakte hij de titel met drie manches voorsprong.

We verwachten dat hij er in Imola aanstaande zondag weer vol voor zal gaan, ook al staat er niets op het spel, want hij is eerzuchtig en wil gewoon zo veel mogelijk winnen. Maar onze ogen zijn eigenlijk al meer gericht op de Motocross der Naties, volgende week. Zal The Bullet ook de Amerikanen verslaan? En zal hij samen met Glenn Coldenhoff en Calvin Vlaanderen de titel naar Nederland kunnen halen?

https://www.youtube.com/watch?v=

Ken Roczen merkt proefondervindelijk, dat als je een snelle pitstop wilt maken voor een verse bril in een modderwedstrijd, je geen ‘helper’ moet hebben die je koppeling niet wil loslaten….
https://www.youtube.com/watch?v=

De een-na-laatste ronde voor het WK enduro werd verreden in het Franse Méthamis. Op zoek naar een nieuwe formule om het WK interessanter te maken voor het publiek, was er zelfs een straight rhythm proef in de wedstrijd opgenomen, waarin de coureurs 1 tegen 1 reden en in rechte lijn over van alles heen moesten stuiteren. 
Alex Salvini (Husqvarna) won op dag 1 de Enduro GP (scratch), op het nippertje voor Steve Holcombe (foto) en Brad Freeman (beide op Beta). In de Junior-klasse wist het snelle Italiaanse talent Matteo Cavallo (Beta) de WK-titel al binnen te slepen. 
Op dag 2 ging Salvini weer lekker tekeer, totdat hij op proef vier electrische tegenslag en flink wat tijd moest inleveren. Daardoor eindigde hij pas als 12de, terwijl Holcombe op het nippertje de zege greep voor Christophe Nambotin (GasGas), met Eero Remes (TM) op de derde plaats. Holcombe bouwde hiermee zijn voorsprong in het WK uit tot 30 punten.
Voor alle uitslagen, zie: http://www.enduro-live.info/ 
Zie hier mooie beelden van dag 1: https://www.youtube.com/watch?v=5H1siacO-sI

De World Enduro Super Series streek voor de twee-na-laatste wedstrijd neer op en rond het mythische motocross-circuit van Hawkstone Park in Engeland. Vorig jaar werd hier ook al voor het eerst een Enduro-GP verreden in cross-country-format, en eigenlijk was dat ook voor dit jaar gepland. Maar de organisatie stapte in het voorjaar onverwachts over naar de WESS-serie. Dat was natuurlijk niet zo netjes. Maar het leverde wel weer een mooie wedstrijd op, waarin de klassieke enduristen, weer eens konden domineren over de extreme-enduro-rijders. Nathan Watson en Josep Garcia deden het hier vorig jaar al heel goed in de Enduro-GP, en nu deden deze KTM-coureurs dat in de WESS. 
Op de zandige ondergrond in het bos rond het crosscircuit was een ronde uitgezet van ongeveer 15 km. die 15 keer moest worden gereden. En dat in cross-country stijl, met vijf keer dertig man aan de start. De jonge Spanjaard Garcia was hier duidelijk de snelste. Hij pakte onmiddellijk de kop na de dead-engine-start en deed er precies twee en een half uur over om vijftien ronden in het heuvelachtige beboste terrein af te leggen tot de finish. Ondanks een paar valpartijtjes kwam García daar anderhalve minuut eerder aan dan zijn teammaat Watson. Deze werd op korte afstand gevolgd door nog een thuisrijder, Billy Bolt (Husqvarna). Die laatste nam hiermee de kop in het WESS-kampioenschap over van Manuel Lettenbichler (KTM), die als zevende over de streep kwam. Taddy Blazusiak (KTM) werd vierde, met daarachter twee verrassende namen: Jaume Betriu uit Spanje (KTM) en de Brit Alex Snow (Honda).
In de tussenstand van het WESS staat Bolt op kop (4060 pt.), met vlak daarachter Lettenbichler (3935). Bolt won de eerste wedstrijd in Portugal en sprokkelde verder steeds goed punten. De Duitser won nog geen race, maar stond er wel steeds heel goed bij. Garcia is met zijn winst nu op de derde plaats beland op een forse achterstand (3320), kort voor Young (3220). 
De WESS gaat eind oktober verder met de meestal modderige Gotland Grand National cross-country-race in Zweden, en de serie sluit 10 november af met de Scheveningse strandrace. In die laatste wedstrijd krijgen we ongetwijfeld heel andere namen aan de kop: Nathan Watson gaat het daar ook vast en zeker goed doen want hij is een zandspecialist, maar we hopen natuurlijk op een Nederlandse winnaar.
Zie hier de hoogtepunten: https://www.redbull.com/…/AP-1WA857DWD2111/the-original-fas…

Zo beginnen we niet vaak een bericht, met wie er tweede wordt. Maar bij de Trial der Naties is dat anders, want daar is het van te voren een zekerheid dat Spanje wint. De Spanjolen wonnen de afgelopen 14 jaar en zo ook dit keer: Toni Bou, Jeroni Fajardo en Jaime Busto hadden er weinig moeite mee in het Tsjechische Sokolov. Het was heel erg nat, en dus ook glad, maar dat was voor hen geen bezwaar. 
Voor de tweede plaats ging het tussen de Britten (James Dabill/archieffoto, Jack Price, Toby Martyn), de Fransen (Benoit Bincaz, Alexandre Ferrer, Loris Gubian) en de Japanners (Takahisa Fujinami, Kenichi Kuroyama, Tomoyuki Ogawa). En het was heel spannend, maar de Britten voelden zich uiteindelijk het meeste thuis in de regen, en dat werkte in hun voordeel. De Fransozen werden derde en de Jappen vierde. 
Bij de vrouwen wisten de Spaansen (Sandra Gomez, Berta Abellan, Neus Murcia) hun zege van vorig jaar niet te herhalen, en werden de Britsen (Emma Bristow, Donna Fox, Jess Brown) dit keer kampioen.

Yamaha komt met een gloednieuwe WR450F, die over één maand al bij de dealers zal staan. De nieuwe enduro is gebaseerd op de YZ450F crosser. De 2019-WR450F is lichter, slanker en sneller dan zijn voorganger.

Hij is uitgerust met een motor met een ‘omgekeerde cilinderkop’ en een achterwaarts gekantelde cilinder en heeft uiteraard brandstofinspuiting en een op endurogebruik aangepaste mapping met een uitstekend gevoel voor tractie en stevige prestaties. De sterkere motor produceert een breder gespreide trekkracht en biedt een soepelere gasregeling voor technische gedeelten. Dankzij de ingebouwde WiFi kan de nieuwe WR450F worden aangepast aan verschillende circuits en wisselende weersomstandigheden met behulp van een smartphone in combinatie met de communicatie regeleenheid (CCU) die verkrijgbaar is in de optionele racekit. Met de nieuwe Power Tuner app heeft elke WR450F-coureur de mogelijkheid om brandstofregeling en ontstekingstiming in een handomdraai af te stellen en de informatie te uploaden/delen voor makkelijk afstellen op het circuit.

Eigenaren kunnen met de gratis Yamaha Power Tuner app ook informatie opslaan en een reeks gegevens bewaken, zoals onderhoud en systeemdiagnose, motoruren en meer. Verder is er op het stuur een mappingschakelaar gemonteerd.

Wendbaar
Het nieuwe aluminium wiegframe is afgeleid van de YZ450F crosser en is slanker en lichter, waardoor het veel lichter en wendbaarder aanvoelt op technisch terrein met veel bochten en stenen. Mede door het nieuwe chassis en het gewijzigde balhoofd biedt de 2019 WR450F optimale wendbaarheid en stuurprecisie. De vering wordt verzorgd door KYB.

De 2019 WR450F is uitgerust met een nieuw ontworpen, grotere brandstoftank van kunststof met een inhoud van 7,9 liter. De inhoud van de brandstoftank is vergroot door het onderste deel van de tank ter verlengen naar het midden van de motorfiets. Deze verplaatsing zorgt er ook voor dat het zwaartepunt centraler ligt en dat de carrosserie slanker en compacter wordt, waardoor het comfort en de bewegingsvrijheid van de coureur worden vergroot. De WR450F is ook uitgerust met nieuwe en compactere radiateurs waardoor smallere en strakkere radiateurkappen zijn aangebracht, die bijdragen aan de bewegingsvrijheid van de coureur en die zorgen voor een betere bestuurbaarheid in de rechtopstaande positie. De nieuwe kappen zijn voorzien van slijtvaste, ingegoten graphics die de sportieve lijnen van de slanke nieuwe carrosserie benadrukken.

Voor eenvoudig onderhoud krijgt de WR450F een gloednieuw luchtfilter, waarvan het filterelement zonder gereedschap kan worden vervangen. Het nieuwe filterelement beperkt de weerstand van de luchtstroom op betrouwbaardere wijze en het heeft rubber afdichtingen rond de middelste bevestigingspen voor een nog grotere filtercapaciteit.

Om zware enduro omstandigheden beter aan te kunnen, is de duurzame nieuwe koppeling voorzien van een uiterst hittebestendige frictieplaat en een nieuw ontwerp waardoor trillingen worden voorkomen. De veer is aangepast zodat de koppeling lichter te bedienen is voor een beter gevoel en meer controle. De nieuwe WR450F is uitgerust met een wide-ratio vijfversnellingsbak.

De 17-jarige Jorge Prado is de nieuwe wereldkampioen MX2, nadat Pauls Jonass zojuist bekend heeft gemaakt dat hij wegens een knieblessure niet van start zal gaan in de laatste GP in Imola, komend weekend.
 
2017-MX2-wereldkampioen Pauls Jonass liep de knieblessure op in de Turkse GP, maar besloot in Assen toch van start te gaan met pijnstillers, om zijn wereldtitel te verdedigen. Omdat de klachten na deze GP aanhielden, besloot hij zich in de Duitse Ortema-kliniek in Stuttgart te laten behandelen door Dr. Jorg Richter. Een kijkoperatie leerde dat er teveel schade is aan de knie om komende weekend normaal te kunnen rijden. Daarop is besloten hem meteen te opereren; Jonass hoopt de kliniek snel te kunnen verlaten en aan het revalidatieproces te beginnen.
 
De absentie van Jonass betekent dat Jorge Prado de nieuwe MX2-wereldkampoioen is; hij is met de nog komende GP van Italië niet meer te achterhalen. Prado maakte in 2016 in Assen zijn GP-debuut en kwam achter Jeffrey Herlings en Brian Bogers als 15-jarige meteen op het podium terecht. Ook afgelopen GP in Assen stond de gekoesterde en in Lommel woonachtige KTM-protegé op datzelfde podium, maar nu twee treden hoger, zodat hij met een voorsprong van 46 punten op Pauls Jonass naar de laatste GP kon afreizen. Prado is de eerste MX2-wereldkampioen die geboren is in het nieuwe millennium. In 2011 veroverde Prado hij al de wereldtitel in de 65 cc-klasse. Op diezelfde dag in het Italiaanse Cingoli werd Pauls Jonass trouwens 's werelds beste in de 85 cc.

Het der-naties-seizoen is weer begonnen. Nu de GP’s beginnen op te raken, krijgen we de der-naties-afsluiters van de diverse noppen-disciplines. Zijspancross bijvoorbeeld.

Na een moeilijke zaterdag-kwalificatie voor Nederland door tegenslag voor Willemsen/Bax en Bax/Stupelis, ging het op zondag gelukkig heel veel beter in het Deense Slagelse. Er werden drie manches gereden. Etienne Bax/Kaspers Stupelis (archieffoto) wonnen de eerste, voor Daniël Willemsen en Robbie Bax; Koen Hermans/Nicolas Musset wonnen de tweede, met Willemsen op de zesde plaats, en in de derde race won Hermans weer, terwijl een erg matig gestarte Bax door het veld naar voren slalomde, naar een mooie tweede plaats op de streep. Daarmee won team-Nederland heel ruim, voor Frankrijk en Letland. Prachtig gedaan mannen!

De Belgen hadden een zware tegenvaller, want in warm-up kwamen Dierckens/Rostingt zwaar ten val en moest Dierckens worden afgevoerd met een knieblessure. Daardoor zat er niet meer in dan een elfde plaats.

Bij de quads wonnen de Amerikanen, voor de Ieren en team Nederland op de derde plaats. Mike van Grinsven had in twee van de drie manches tegenslag, anders had Nederland het nog een stuk beter kunnen doen. Maar een derde plaats is ook lang niet slecht voor het trio Joe Maessen, Ricardo Phoelich en Van Grinsven.

Meer dan 10 jaar geleden volgde Zappsport een talentvolle motorcrosser: Jeffrey Herlings. Toen in de 85cc op een Suzukitje; na wereldkampioen MXGP en de beste crosser ter wereld op een KTM.
Zie nog eens wat een eigenwijs en talentvol ventje de jonge Jeffrey al was. Toen al strijdend tegen dat eigenwijze Engelse ventje, die laatst in Assen heel mooi derde werd (Max Anstie), maar nu weinig meer in te brengen heeft tegen Jeffrey. 
https://www.youtube.com/watch?v=