Alle Nieuws

Het blijft bijzonder. De eerste ronde voor het WK-X-trial (indoortrial) 2018 wordt gehouden in 2017. Maar dat neemt niet weg dat het een mooie wedstrijd was in Vendée (F). De zes nonstops waren betrekkelijk makkelijk, zodat de toppers maar heel weinig puntjes moesten weggeven. 
Het Spaanse fenomeen Toni Bou (22X wereldkampioen) reed met schijnbaar gemak naar de overwinning. De jonge Spanjaard Jaime Busto, die van Montesa-Honda is overgestapt naar GasGas, probeerde het zijn ex-teammaat Toni Bou lastig te maken, maar dat lukt niet echt. Hij werd wel tweede, voor Adam Raga op TRS. 
En er zijn nog een paar transfernieuwtjes te melden: Behalve Busto is ook Jeroni Fajardo naar GasGas overgestapt (vanaf Vertigo), terwijl Arnau Farre precies de andere kant op ging. De Brit James Dabill is van GasGas naar Beta gegaan, en ook de Italiaan Matteo Grattarola heeft GasGas gedag gezegd: hij rijdt nu op een Montesa-Honda. 
13 januari is de volgende ronde in Montpellier (F). Dan zitten we dus wel in het goede jaar. 
Zie hier de hoogtepunten in een kort filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yA1h71ZBQBY

 

Om stiekum een gebied binnen te dringen kun je beter maar geen enduromotor gebruiken, want ze horen je al van verre aankomen. Tenzij, dachten ze in de US-army, de motor op elektrisch kan. Een echte stealth-motor. En daarom zijn ze samen met de Californische fabrikant van de meest geavanceerde elektro-crossers, Alta Motors, begonnen aan de ontwikkeling van een hybride offroad. Ze noemen hem SilentHawk. Interessant project. De motor kan op verschillende soorten vloeibare brandstoffen lopen, en hij kan ook met 2-wielaandrijving worden uitgerust.
Lees hier meer: https://www.popsci.com/special-forces-stealth-motorcycle-si…

 

 

Ryan Dungey is afgelopen zomer na een prachtige carrière gestopt met crossen. Maar blijkbaar kent hij een boer van wie hij op de maisakker mag uitrazen. 

Over ruim een maand is het alweer zover. De Dakar start op 6 januari in Lima (Peru), en vervolgens gaat het in 13 dagen naar Córdoba (Argentinië). Maar daartussen moeten er nog even 9000 km. worden afgelegd. De organisatie verwacht dat dit de zwaarste Dakar wordt in de laatste 10 jaar. Maar ze kunnen verwachten wat ze willen; ondertussen weten we wel dat in Zuid-Amerika vooral het weer bepaalt wat er gebeurt en hoe zwaar het is. Tamelijk onvoorspelbaar dus. 
In ieder geval is het mooi dat de tocht bijna helemaal over echt zwaar rally-terrein gaat. Gelukkig geen eindeloze rechte stoffige stukken over de Argentijnse pampa’s meer om in Buenes Aires te komen. Het zal volgens de organisatie ook meer aankomen op echt goede navigatie. En dat kan wel eens voor verrassingen zorgen. 
193 motoren en quads komen er aan de start, waaronder negen Nederlanders (zie ons bericht van twee weken terug). Het belooft weer mooi te worden!
Hier alvast wat beelden van vorig jaar: https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=j7GKxMXcjmc

Blake Baggett gaat tot op de rand om Eli Tomac in te halen. Knap stuurmanschap! 

 

via GIPHY

Met de Kampioensrit van afgelopen weekend in Eindhoven, is het ONK Enduro afgesloten. En het was een pittige rit daar in Brabant. De E1 klasse werd op zowel zaterdag als zondag gewonnen door Daan Bruijsten, die daarmee ook de titel pakte. Bas Klein Haneveld werd tweede in de eindstand en Jan Willem Arendsen derde.
Wesley Pittens won beide dagen in de E2 klasse, waarmee het spannend werd voor de titel. Maar het kampioenschap ging toch naar broer Thierry, die het rustig aan kon doen, en twee keer derde werd achter Hans Vogels. Die laatste werd ook tweede in de eindstand, op maar 1 puntje voor Wesley. De E3 klasse werd twee keer gewonnen door de van een blessure terugkomende Lucas Dolfing. Maar de titel ging naar de tweede man: Mark Wassink (foto). Bjorn Sloot werd tweede in het kampioenschap en Tim Kruiper derde.
Bij de veteranen in de EV40 won Alex van den Broek alles; behalve de laatste dag want toen viel hij uit. Daardoor was de titel voor Rob Verstegen.
Bij de nationalen zagen we de volgende kampioenen: N1: Thijs Bulten, N2: Sjoerd Eskes, N3: Dennis van der Brug, NV40: Rudi Vossers, NV50: Arjan van der Veld.
Gefeliciteerd mannen!

De mannen van Motohead spraken met Jeffrey Herlings op de beurs in Milaan over zijn voorbereiding voor 2018. 
Meest kenmerkend aan wat Jeffrey vertelt: “Ik wil altijd winnen; maakt niet uit wat of tegen wie.” Dat is echt Jeffrey Herlings. Maar eerder zegt hij ook dat hij moet leren om af en toe niet persé te winnen: “Om de oorlog te winnen moet ik af en toe een gevecht kunnen verliezen.” Dat wordt dus zijn uitdaging….
https://www.youtube.com/watch?v=RfPO2hbPGnI

Nu onlangs werd bevestigd dat Brian Bogers met het HSF-HRC-team op een fabrieks-Honda in de MXGP gaat rijden, is het een leuk moment om even terug te kijken in de geschiedenis. 
En wel naar een andere fabrieks-Honda die werd bereden door een Nederlander. En wel Pierre Karsmakers, in 1976, toen hij al min of meer in zijn nadagen was. De Honda RC500A1E type II werd door Karsmakers uit de bus getoverd bij de Italiaanse GP dat jaar. Waarschijnlijk was dit wel de meest bijzonder crosser die tot dan toe in de GP’s te zien was geweest. Honda begon in die tijd alles op alles te zetten om de titel te veroveren en bouwde de hele motor speciaal om GP’s te winnen. Karsmakers had als testrijder een belangrijke hand daarin. 
In de training voor de debuut-GP draaide Karsmakers de snelste tijd. Maar de motor maakte een slecht debuut, want Pierre kreeg hem niet aan de praat. Wat bleek: verkeerde bougie. Daarna kwam hij toch op gang. En hoe… Even later haalde Pierre de leider in de wedstrijd in, maar toen had hij nog steeds een ronde achterstand. Die leider was trouwens niemand minder dan Roger de Coster, die veel later nog een hele grote baas zou worden bij het Honda-fabrieksteam. De tweede manche won hij met schijnbaar gemak.
De prachtig gerestaureerde Honda is nu eigendom van verzamelaar Terry Good. Op zijn website kun je nog een hoop interessante info over deze fiets vinden: https://www.mxworksbike.com/index.php/1976-honda-rc500m

De driedaagse exteme-enduro-wedstrijd Roof of Africa is vorige week door een thuislander gewonnen. In de 50ste editie van deze race door de prachtige Zuid-Afrikaanse bergen streden alle toppers mee. En onderweg kwamen ze zelfs sneeuw tegen. Dat zou je toch niet snel verwachten in Afrika. 
De Zuid-Afrikaan Wade Young reed op zijn Sherco naar de overwinning, die hij op de laatste dag wegkaapte voor de neus van landgenoot Travis Teasdale (KTM). Graham Jarvis werd derde en won daarmee wel de Red Bull Hard Enduro World Series van 2017, waarin bijna alle topevenementen zijn opgenomen.
Zie hier de highlights: https://www.youtube.com/watch?v=IWqvWBVbCIY

Hier voor de gelegenheid nog eens een filmpje met ongelofelijk capriolen van trialkoning Toni Bou, in training in zijn achtertuin in Andorra: