Alle Nieuws

In San Diego was het wederom Cole Seely (Honda) die in een fraaie stars-and-stripes-outfit kopstart pakte in de finale van de 450’s. Kampioenschapsleider Jason Anderson (Husqvarna) kwam al snel achter hem aan. En tot ieders verrassing kwam daarachter de Australische tweevoudig kampioen Chad Reed, die dit jaar met zijn eigen team op een privé-Huskie meedoet, maar nog weinig had laten zien wegens herstel van een fikse enkelblessure. Maar hij is helaas nog niet de oude, en zou terugvallen tot de 13de plek.
Maar er was ook weer drama voor twee kampioenskandidaten. Eli Tomac zat net als in de voorgaande wedstrijd weer in de hoek waar de klappen vallen: hij kwam na een ‘ophoping’ ongeveer als laatste uit de eerste bocht, en gaf na een paar ronden op. Ook Roczen was daar onderuit gegaan, maar even later viel hij weer bij een stevige inhaalpoging op Webb, waarbij zijn arm even door Webb’s achterwiel werd gemangeld. Ook hij moest hierdoor opgeven met een breukje in zijn hand. 
Aan de kop moest Seely, net als twee keer eerder dit seizoen wegens kleine foutjes posities prijsgeven. Anderson kwam voorbij, reed naar zijn derde overwinning dit seizoen en bouwde zijn voorsprong in de stand verder uit (vooral dankzij de DNF van Roczen), tot 28 punten op Barcia. Musquin werd tweede, en zijn KTM-teamgenoot Baggett derde. 
Zie hier de samenvatting https://www.youtube.com/watch?v=aanL5jXAvSk en hier de hele finale https://www.dailymotion.com/video/x6ekpiy 
Bij de 250-west waren het na een paar bochten de Kawasaki-teamgenoten Joey Savatgy en Adam Cianciarulo op kop, met kampioen Justin Hill (foto) in derde positie. Die laatste lijkt eindelijk zijn Suzuki goed op de rails te hebben. Aaron Plessinger had weer eens een matige start (12de), maar was wederom de snelste op de baan en klom rap op. Savatgy had in zijn heatrace zijn hand geblesseerd, en kon geen tegenstand bieden aan Cianciarulo, Hill en Sexton, die hem voorbij kwamen. Plessinger was zijn volgende belager, maar in zijn ijver om er langs te komen ging deze te ver en viel op de whoops. Ondertussen haalde Hill aan de kop Cianciarulo in, na een stevig duel. Hij won de race, en was daarmee zeer happy, want zijn eerste vier wedstrijden dit seizoen waren heel matig. Hij laat nu zien dat er zeker nog rekening met hem moet worden gehouden, maar voor de titel lijkt hij al kansloos. Plessinger finishte als 7de, maar staat nog altijd 5 punten voor op Savatgy, die 5de werd.
Zie hier de highlights https://www.youtube.com/watch?v=ZdGKpCnjP5Yen hier de hele finale: https://www.dailymotion.com/video/x6ekna6

In beide manches van de sterk bezette internationale motocross in Hawkstone Park (GB), waren het de oranje mannen Jeffrey Herlings en Glenn Coldenhoff (foto) die de toon aangaven. In de eerste manche reed Herlings onbedreigd op kop. Coldenhoff’s tweede plaats werd wel bedreigd door Max Anstie (Husqvarna), maar die kon niet doorzetten. In de tweede manche reed Glenn lang op kop, maar tegen het einde kwam Herlings er toch langs en won. Gautier Paulin (HVA) werd nu derde. De andere Nederlanders Sven van der Mierden (17de en 10de) en Lars van Berkel (twee keer 13de) deden het ook prima op het zandcircuit.
In de MX2 won Pauls Jonass (KTM) beide manches. Thomas Kjer Olsen (Husqvarna) pakte een derde en tweede plaats, en Conrad Mewse werd derde in te totaaluitslag met twee vierde plaatsen. In de eerste manche was er een opvallende tweede plaats voor de Ier Martin Barr. Davy Pootjes werd twee keer 6de, Marcel Conijn 18de en 22ste en Lars Griekspoor 24ste en 18de.

Team Knuiman maakt met haar drie crossende jeugdtalenten de overstap naar Yamaha. Damien en Jeremy Knuiman en Boyd van der Voorn zullen komend MX-seizoen in actie komen op die blauwe motoren.
Het team staat onder leiding van tienvoudig DAKAR-finisher Henk Knuiman. Maar behalve teammanager is hij natuurlijk ook vader van twee van de drie (u mag raden welke twee). Met veel passie geeft Henk zijn ervaring door aan de jeugd en dit heeft er al voor gezorgd dat Damien in 2017 tweede wist te worden in het Europees Kampioenschap 65cc. Een prachtige prestatie. Met de steun van Yamaha hoopt het team in de komende jaren nog meer klinkende resultaten neer te gaan zetten.
In 2018 zullen Jeremy en Boyd in de 125cc-klasse rijden, terwijl Damien actief blijft in een lichtere klasse. Hier wordt nog niets over verraden, maar er circuleren al foto’s van een mooie nieuwe blauwe jeugdcrosser op het internet, dus we hebben onze vermoedens. 
Het team zal in binnen- en buitenland aan de start komen. Maar de eerste grote wedstrijd van Team Knuiman is op zondag 25 februari 2018 in Gemert, waar het starthek zal vallen voor de eerste ONK-wedstrijd. Noppennieuws wenst de jongens veel succes.

Hier een leuk filmpje van Jeffrey Herlings die verslag doet van zijn voorbereidingen op het seizoen 2018. 
https://youtu.be/

We helpen jullie alvast een beetje om straks Valentijnsdag niet (weer) te vergeten. Op het gevaar af dat ze het 'stomme uitsloverij' zal vinden, hier toch een paar leuke ideetjes om haar aandacht te geven. 
Het is trouwens 14 februari.
Enne, voor de ge-emancipeerden onder ons: het kan natuurlijk ook andersom he! 

Bij Montesa-Honda hadden ze deze week eerst goed nieuws en daarna slecht nieuws. Het goede was dat hun ster-rijder Toni Bou afgelopen zaterdag ook de vijfde wedstrijd om het WK X-trial won. En omdat het de thuiswedstrijd van het team was, in Barcelona, zorgde dat voor extra blijdschap. Adam Raga (TRS) werd tweede en Jeroni Fajardo (GasGas) zorgde voor een compleet Spaans podium als derde. 
Maar een paar dagen later kwam er slecht nieuws: Montesa’s voormalige ster-rijder Ulf Karlson (foto's)) is door ziekte overleden. Karlson (Zweden 1952) was in 1980 de eerste trial-wereldkampioen op Montesa. Hij won 15 WK-wedstrijden en scoorde 40 podiums. Ook werd hij acht keer Zweeds kampioen; allemaal op een Montesa. Rust in vrede, Ulf.

Laatst hadden we al een Harley die offroad ging. Hier nog een leuk filmpje van ADHD-vlogger-trialist Joey Mac die het met een Kawasaki-straatracertje doet. Zo zie je maar, als je de techniek beheerst, kun je heel veel met alle soorten motoren. 
https://youtu.be/SN_u7ziAw_A?t=561

De VMCN heeft voor 2018 een fantastisch programma opgesteld met veel variatie in banen. De competitie bestaat uit 13 NK's, verdeeld onder : classsic 50cc, classics(60+ en 60-) , twinshocks (50+ en 50-), pre 95 ( open, 125 en 40+) Alle info en reglementen vind je op vmcn.mx , motoren vind je in verlaten schuren, op zolder of op marktplaats!
De wedstrijden van de VMCN vormen een warme aanvulling op het moderne crossgebeuren, wat minder fanatiek, wat meer gezelligheid. Dat is ook waar de VMCN voor staat: een mooie ontspannen crossdag voor jong en oud,.....
Maar wel met bekers, want het blijft een wedstrijd waarin gewonnen dient te worden!
Nieuw voor dit jaar is de pre 95 40+ klasse, een klasse die gezien het aantal inschrijvingen nu al een succes is!
Hieronder de NK kalender en enkele bijzondere buitenlandse klassiekers
25-03 Delfzijl
08-04 St Isidorushoeve
21-04 Gouda
29-04 Vledderveen
21-05 Neerijnen
27-05 Arnhem
10-06 Lochem
17-06 Hummelo
08-07 Boekel
18-08 Ermelo
01-09 Hellendoorn
23-09 Eerssel
30-09 Den Dungen

Buitenlandse wedstrijden:
11-05 Kleinhau flutlichtcross, de beroemde nachtcross in de Eifel
23-06 Teutschental, int classic wedstrijd op het GP circuit
25-26-08 Ahun , int Franse classic GP
08-09-09 Farleigh Castle nations voor twinshock en pre 95 met veel ex -GP rijders

Tot slot rijden de classics nog een Europese competitie:
05-05 Svenborg Denmark
19-05 Reading UK
16-06 Bad Salzungen Germany
15-09 Pacov nations voor classics

De Honda CR500-tweetakt laat nog steeds vele harten sneller kloppen. En dat terwijl het laatste model alweer uit 2001 stamt. Wereldwijd hebben liefhebbers van deze pure tweetakt-power zich daarom op de CR500AF gestort: het majestueuze 500 cc tweetaktblok van weleer wordt dan ingebouwd in een recent Honda CRF-rijwielgedeelte met een aluminium frame. Vandaar dat AF. Achterhoeker Gerwin Messink bouwde voor zichzelf ook zo een Honda CR500AF en hij deed dat zo minutieus dat de machine zo uit een Honda-fabriek lijkt te zijn gerold.

In Noppennieuws 1 een uitgebreide reportage over deze unieke tweetakt, die tot in de puntjes verzorgd is. En waaraan precies één klein onderdeeltje is te vinden dat niet van een Honda stamt…

 

In Oakland pakte Cole Seely kopstart in de 450-main-event en kreeg zijn Honda-teammaat Roczen achter zich aan. Een paar plaatsen verderop kwamen de andere toppers Musquin, Anderson en Tomac. Maar die laatste liet niet de macht zien die hij in de laatste twee wedstrijden wel toonde. Hij werd zelfs onderuit gereden door Justin ‘BamBam’ Barcia, en kwam niet verder dan de 13de plaats op de streep. Het circuit lag er zwaar bij met veel sporen, en daardoor werden er heel veel foutjes gemaakt. 
Halverwege de race maakte Seely zo’n foutje op de waves, waarmee hij Roczen de leiding overhandigde. Anderson zette ondertussen Musquin stevig opzij en pakte de tweede plek. Hij bleef goede tijden neerzetten en tegen het einde van de race zat hij Roczen op de staart. Het werd een zinderend duel, waarin ze elkaar meerdere keren inhaalden en allebei veel fouten maakten. Maar Anderson net iets minder dan Roczen: drie bochten voor het einde pakte hij de kop met zijn Huskie en won. Blake Baggett (KTM) haalde zijn eerste podium dit jaar met de derde plaats. Anderson bouwt hiermee zijn voorsprong in de tussenstand verder uit en Roczen komt steviger op de tweede plek te staan. 
Zie hier de spectaculaire samenvatting https://www.youtube.com/watch?v=

 en hier de hele finale http://www.dailymotion.com/video/x6e7n2k 
Bij de 250-west-finale pakte Alex Martin kopstart op z’n KTM. We waren hem al bijna vergeten nadat hij in de eerste wedstrijd slecht scoorde en vervolgens drie weken langs de zijlijn stond met een sleutelbeenblessure. Van de drie hoofdrolspelers in de eerste vier wedstrijden zaten Savatgy en Plessinger er aardig bij rond de 5de plaats, maar had McElrath een slechte start. Die laatste kreeg bovendien een harde klap op z’n ribben, waardoor hij niet veel meer waard was. Aan de kop zag Martin vier snellere mannen voorbij komen. Van hen was Aaron Plessinger (Yamaha) net als in voorgaande wedstrijden weer de snelste, ondanks een flinke griep. Hij won de wedstrijd en bouwde de leiding in de tussenstand uit. 
Eindelijk liet Justin Hill zien dat hij weer in vorm begint te komen nadat hij vorig jaar kampioen werd: hij streed met Savatgy om de tweede plek, maar verloor die strijd en werd dus derde op zijn Suzuki. 
Zie hier de highlights https://www.youtube.com/watch?v=nc7AvbVWV54en hier de hele finale: http://www.dailymotion.com/video/x6e7obl