Alle Nieuws

De oeroude Amerikaanse versie van speedway, American Flat Track-racing, is aan een wederopstanding bezig. Na een tijdlang te hebben gekwijnd, is de sport nu weer erg populair. In de VS, maar ook steeds meer in Europa. Dat komt onder andere doordat prof-wegracers zoals Valentino Rossi en Marc Marquez hier fanatiek aan doen, als trainingssport. Lange tijd domineerde Harley-Davidson de topklasse van de 750cc-twins. Maar daarbij werd het merk erg geholpen door regels die waren bedoeld om de nationale motorindustrie een goede kans te geven. Sinds twee jaar doet ook een ander icoon van Amerikaansheid weer mee: het herrezen merk Indian, dat speciaal voor de flattrack een V-twin heeft ontworpen. En hoe: Indian domineert sinds zijn herintreding bijna alle wedstrijden.
Als belangrijke supportklasse is er ook een single-serie. Daarin rijden omgebouwde 450cc-viertaktcrossers. En nu heeft KTM laten weten dat de fabriek hier volgend jaar ook in gaan meedoen met een productieracer, op basis van de 450 SX-F Factory Edition (zie foto). En als sponsor nemen ze, weinig verrassend, Red Bull mee. Het doel is om later ook in de twin-klasse mee te gaan doen, met de staande twin van de nieuwe KTM 790 Duke.
Zie hier beelden van de keiharde oval in Atlanta, waar een paar weken geleden werd geraced: Zie https://www.facebook.com/AmericanFlatTrack/videos/1918832648150830/

In Spanje was het hard werken bij de tweede ronde voor het WK Enduro. In Santiago de Compostela. Het was er vooral op de tweede dag zwaar door flink wat neerslag. Echt alle enduristen maakten wel wat mee. Oude rot Alex Salvini (Husqvarna) deed het prima en won na lange tijd weer eens op dag 1 en werd derde op dag 2 in de scratch, terwijl hij twee keer de E2 op zijn naam schreef. Steve Holcombe (Beta) deed het het best op die tweede dag en won de EnduroGP (scratch), voor Jamie McCanney (Yamaha; foto), die wel op beide dagen de E1 won. In de E3 won broer Daniel McCanney (GasGas) op de eerste dag en Holcombe dus op de tweede. 
En nog heel goed nieuws voor België, want Matthew van Oevelen won op de tweede dag de 125cc-jeugdklasse. 
Zie hier de highlights van dag 2: https://www.youtube.com/watch?v=AVrJcLsRRmw en hier nog wat sfeerbeelden die tonen hoe moeilijk het was op dag 2: https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=6yGydXwDv8o

Morgen is de finale voor het WK-supercross in Las Vegas. Het is spannend want in alledrie de klassen (450 en 250-east en -west) moet de kampioen nog bepaald worden. En in Las Vegas kunnen altijd gekke dingen gebeuren (dat weten we wel van al die Amerikaanse films die in de gokstad spelen).
Maar nu even tergkijken naar het begin. In 1973, dat is dus 45 jaar geleden, werd onze eigen Pierre Karsmakers (foto) op Yamaha de eerste Supercross-kampioen uit de geschiedenis. Hij wordt daarom (terecht) vereerd in de Amerikaanse Motorcycle Hall of Fame. Zie: http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/detail.aspx…

Omdat Brian Bogers binnenkort opnieuw geopereerd moet worden aan zijn voet, zal de uit Australië afkomstige Todd Waters voor HRC aan de start van de MXGP in Letland staan.

Het is niet de eerste keer dat Waters in de koningsklasse van de motorcross uitkomt. Zo reed hij in 2015 al een heel seizoen mee in de MXGP. "Woorden kunnen niet uitdrukken hoe blij ik ben terug te zijn in de MXGP", laat de Australiër in een reactie weten. "Natuurlijk hoop ik dat Brian snel herstelt, want iedere crosser weet hoe moeilijk het is verplicht thuis te moeten zitten."

Hoe lang Waters bij HRC blijft, hangt af van het herstel van Bogers. Vooralsnog is daar geen duidelijkheid over.

Jeffrey Herlings was na een gewonnen kwalificatierace weer goed weg bij de start van de eerste manche. Maar Clement Desalle pakte al snel de leiding en ging er vandoor op de harde heuvelachtige baan. Daarachter drong Herlings sterk aan bij Cairoli, maar moest hem na een paar rondjes toch laten gaan. Tegen het einde van de race schoof de top drie weer in elkaar en werd het nog spannend. Herlings was Cairoli op een gegeven moment bijna voorbij, maar moest toch bakzeil halen. En Desalle wist ook net een kleine voorsprong te houden.

In race 2 vuurde The Bullet zichzelf bij de start af naar de leiding, en gaf die niet meer uit handen. Achter hem reed Desalle naar de GP-overwinning, terwijl Febvre en Gajser daarachter (na een interessant onderling gevecht) over de finish kwamen, voor Cairoli. Die laatste verloor zo nogal wat puntjes op Herlings in de stand voor het kampioenschap.

Wel verfrissend dat dankzij Desalle er ook eens iemand anders een GP wint. Dat zorgt voor blije Belgen. En dat op een Monster Kawasaki, waarmee de reeks Red Bull KTM-overwinningen eindelijk wordt onderbroken. Herlings’ voorsprong op Cairoli in de stand groeit hiermee van 16 naar 23 pt.

Glenn Coldenhoff had twee keer een goede start, maar een valpartij in race 1 sloeg hem jammer genoeg ver terug. Hij kwam pas als 21ste over de finish. In race 2  reed hij beheerst naar een 9de plaats.

In de MX2 was het wel weer KTM-Red Bull dat compleet overheerste met twee keer Jonass voor Prado. Ben Watson deed het weer prima met de derde plek over-all, voor de verrassend sterke Michele Cervellin. Davy Pootjes reed naar een 11de en een 15de plaats op de streep.

Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=dWq8k6lmIcI

De EMX250 werd gewonnen door de Italiaan Nicholas Lapucci. Roan van de Moosdijk had een flinke valpartij in de eerste race. In race 2 werd hij 9de. Freek van der Vlist pakte in beide manches een paar punten.

In de EMX300 snerpte er maar een handvol tweetakten van de start. Brad Anderson won de GP, maar Mike Kras behield de leiding in de tussenstand met een 5de en een 2de plaats. Hij staat 8 punten voor op Anderson.

Het was echt een oranje feestje in het Deense Esbjerg. In de eerste wedstrijd van het Motocross-jeugd-EK-Noordwest gingen Kay de Wolf en Lotte van Drunen en met de winst vandoor. In de 85cc won De Wolf beide manches, terwijl naamgenoot Karssemakers zesde en tweede werd, en daarmee op de laagste tree van het podium mocht plaatsnemen, met aan de andere kant Liam Everts. Hij was de enige niet-Nederlander tussen de eerste vijf in de stand, want Dave Kooiker staat vierde en Cas Valk vijfde. Verdedr waren er ook punten voor Scott Smulders (7de), Romano Aspers (17de) en Sem Beijer (24ste).
Lotte van Drunen (foto) won subliem de 65cc-klasse met een eerste en derde plaats. Prachtig om een meisje al die jongens het snot voor de ogen te zien crossen. Dat is emancipatie ten top. Damien Knuiman won de tweede manche, maar deed het in de eerste minder goed door tegenslag. Toch staat hij derde in de stand, achter nog een Nederlander: Bradley Mesters, die tweede en vierde werd. Wat een luxe: op het podium drie Nederlanders! En nog meer punten voor oranje: want 
Gyan Doensen, Mick Kennedy, Jayson van Drunen, Charlie van Nieuwland, Joey Daneel en Dex Kooiker scoorden ook.
Bij het dames-EK was het ook al feest. Shana van der Vlist won de eerste manche en reed in de tweede van de laatste naar de 2de plaats, en won daarmee de wedstrijd bij de grote meiden. 
Verder waren er ook mooie resultaten en punten voor Kimberley Braam (5de), Lynn Valk (6de) en Eline Burgmans (8ste).
Heel goed gedaan allemaal!

Voor wie het nog niet wist: 1 mei is vanouds de Dag van de Arbeid.
Ondanks dat Rusland is veranderd van een communistische staat naar een hyperkapitalistisch land is 1 mei er nog altijd een nationale feestdag: de Dag van de Arbeid. En deze valt ook nog eens in de Vakantie van Lente en Arbeid. Klinkt nogal tegenstrijdig: ‘vakantie van arbeid’. Maar goed, vandaag op 1 mei is er in ieder geval een hele kudde motocrossers die flink aan de bak moet in de GP van Rusland, die speciaal voor de gelegenheid van zondag naar dinsdag is verschoven. En reken maar dat dat flink arbeiden is. Zeker als het zo modderig is als vorig jaar (foto). 
Zie hier (https://www.youtube.com/watch?v=Y6j3cxLF7d4) de highlights van toen, met een mooie GP-winst voor Jeffrey Herlings, een prachtige tweede plaats van Brian Bogers in MX2 race 2, en ook Bas Vaessen deed het prima met een vijfde plaats in race 2. Helaas zijn die laatste twee op het moment uitgeschakeld door blessures, dus kunnen ze niet opnieuw schitteren in Orlyonok. Maar The Bullet kan dat hopelijk wel weer. Na een lastige reis, kwam hij pas heel laat aan op het circuit, maar won gelijk wel de kwalificatierace. We wensen hem morgen zeer succesvolle arbeid toe!
Zie hier de kwalificaties in samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=TugpIxloFAw

In de een-na-laatste supercross van dit seizoen, in Salt Lake City, had Jason Anderson slechts een 5de plaats nodig om de 450-supercross-titel te winnen. Maar toen het stof was opgetrokken in de eerste bocht zagen we daar één coureur opkrabbelen: Anderson dus. Ondertussen had Blake Baggett kopstart, maar Marvin Musquin zat gelijk achter hem en gaf vol gas om zijn titelkansen levend te houden. En om de namen van de complete top drie te laten allitereren, lag Cristian Craig op de derde plek. Even later moest Anderson de pits in omdat de spaken uit zijn voorwiel staken, en het duurde vrij lang voordat hij weer op pad kon met een nieuw wiel (foto). De pechduivel was dit seizoen bij al zijn concurrenten langs geweest, maar nog niet bij hem. Dat werd nu dus rechtgetrokken. Anderson wist nog vier rijders te passeren en finishte als 17de. Ondertussen was Eli Tomac, die als tiende was gestart, de snelste en baande zich een weg naar voren. Zijn opmars werd een keer gestuit door een valpartijtje, maar toch haalde hij op naar de tweede plaats aan de streep. De winst was echter voor Musquin, die daarmee zijn achterstand op Anderson verkleint tot 14 punten. Dat wordt dus nog spannend in Las Vegas, a.s. zaterdag. Vrijwel het hele seizoen heeft Anderson een grotere voorsprong gehad dan nu. Het lijkt er daarom op dat zijn zenuwen in Las Vegas een grote rol kunnen gaan spelen. Naast de pechduivel natuurlijk. Maar het is wel Las Vegas, dus laten we Vrouwe Fortuna niet vergeten. 
Zie hier de samenvatting https://www.youtube.com/watch?v=kqhg-uRAz7Aen hier de hele race: http://www.dailymotion.com/video/x6ilpv2 
Bij de 250-west finale had Joey Savatgy de holeshot, maar het ging vooral tussen Adam Cianciarulo op de tweede plek, die gelijk werd ingehaald door Aaron Plessinger. Dit gevecht ging ook om het kampioenschap, waarin Plessinger 17 punten voorsprong had op Cianciarulo. Die laatste haalde Plessinger na een paar rondjes weer agressief in, maar ook Shane McElrath kwam mee en begon sterk aan te dringen bij Cianciarulo. En met succes: de KTM-coureur had zo’n snelle lijn door de whoops, dat hij daar in één keer de twee Kawa-teammaten voorbij ging en de leiding pakte. Plessinger stelde zich tevreden met de vierde plaats. Hij gaat nu met 13 pt. voorsprong op Cianciarulo naar de laatste wedstrijd. 
Zie hier de highlights http://www.dailymotion.com/video/x6im5y1 en hier de hele finale: http://www.dailymotion.com/video/x6ilpmv

Kijk eens hoe ze Finland al vroeg beginnen met speedway op hun PW-tjes. Ziet er heel profi uit hoor. 

https://www.facebook.com/jalo.sayrio/videos/1171532556190965/

Uit Japan komen er foto’s door van een Kawasaki KX450F, die waarschijnlijk een prototype is van de nieuwe productiemotor voor 2019. Kijk goed en je ziet geen kickstarter. Dan weet je wel wat dat inhoudt in deze tijden: niet dat je hem aan moet duwen, maar dat ie een starmotor heeft. We vragen ons af wat dat voor het gewicht zal betekenen. 
Het bodywork is licht gewijzigd ten opzichte van 2018, maar interessanter is dat de cylinder er dunner uitziet. Wat is daarmee gebeurd?