Alle Nieuws

Een paar dagen geleden hadden we een bericht over 40 jaar terug; nu nog maar 10 jaar terug. De laatste keer dat Suzuki wereldkampioen motocross werd, in de handen van Steve Ramon in de MX1. Dat was tevens de laatste Belgische wereldkampioen. Zowel de Belgen als Suzuki, in het verleden absolute grootheden in de motocross, hebben het de laatste jaren lastig gehad. En Suzuki heeft het nu zelfs opgegeven op GP-nivo. Hopelijk niet voor lang. De Belgen geven gelukkig nog niet op. Maar Ramon zal vermoedelijk voorlopig nog wel even de laatste Belgische wereldkampioen blijven.
Steve Ramon werd in 2003 al wereldkampioen 125cc, eeehm…. pardon MX2, op een KTM. Dat was ook al de laatste: van een tweetakt in dit geval. En in 2007 pakte hij dus de MX1-titel. Ook werd hij vijf keer Belgisch Kampioen. 
Ramon rijdt nog steeds keihard en op serieus nivo in de Franse strandrace-competitie en in de nationale Belgische motocross. Hij is Suzuki lang trouw gebleven, maar is recent overgestapt op Yamaha. Dus hier helaas ook al minder geel…

Op de EICMA-motorbeurs in Milaan heeft KTM het doek getrokken van de 790R Concept. Dit is een prototype allroadmotor, waar al een hele tijd geruchten en spionagefoto’s van circuleren. Maar nu zien we hem dus officiëel. De motor lijkt in de klasse van de BMW GS 800 en de Triumph Tger 800 te zitten, maar is toch duidelijk wat meer op offroad gericht. En dat is KTM eigenlijk ook wel aan z’n stand verplicht. De krachtcentrale is een 799cc paralleltwin, voorzien van de laatste elektronica. In 2019 moet ie in productie gaan. 
Ziet er lekker uit, toch?

Het wordt steeds extremer in de extreme-enduro’s. Maar ja, daarom heten ze ook zo. De Hixpania Hard Enduro-race van vorige week is daar weer een mooi voorbeeld van. Vooral naar het einde toe werd die steeds moeilijker. De laatste helling werd alleen door de Spanjaard Mario Roman zonder hulp gehaald, onder luid gejuich van het grote publiek. De andere helden zagen ze daar behoorlijk worstelen in chaotische toestanden. 
Maar zoals bijna altijd wanneer het echt moeilijk wordt, was Graham Jarvis de winnaar op zijn Husqvarna. Maar het scheelde weinig want Walker verloor de winst (over drie dagen racen) op de allerlaatste klim, waar het dus erg spannend was in de chaos. Hij werd daardoor tweede en Alfredo Gomez derde. 
Zie hier 15 minuten film. Kijk vooral even de tweede helft daarvan. https://www.youtube.com/watch?v=Zv4IRUf-_mg 
En hier kun je de race 5 kwartier meerijden met Mario Roman (wiens achterrem het niet goed doet); vooral de laatste 10 minuten zijn heftig: https://www.youtube.com/watch?v=3f_RMz51O2Q

We flitsen even 40 jaar terug in de tijd. Puur voor de lol. 
In 1977 werd Heikki Mikkola, die ook wel de ‘Flying Finn’ of ‘ the Lone Wolf’ werd genoemd, wereldkampioen motocross in de 500cc ‘koningsklasse’. Heikki was een harde en ruwe coureur; heel anders dan zijn technische tegenstrever Roger DeCoster. De Vliegende Fin had al een paar keer een WK-titel gewonnen: in 1974 in de 500cc en in 1976 in de 250cc, beide keren op Husqvarna. Hij was daarmee de eerste die ooit allebei titels won. In 1977 kwam hij op een 500cc fabrieks-Yamaha terecht, waarmee hij twee keer achter elkaar wereldkampioen werd. 
Een mooi detail dat Mikkola’s bikkel-factor illustreert, is dat zijn rechterpols na een lastige breuk door een valpartij vrijwel helemaal vast was gegroeid. Daardoor moest hij met zijn hele arm gas geven en af en toe het hendel opnieuw vastpakken. Mikkola’s grote klasse is de reden dat er vanaf de jaren ’70 zoveel jongetjes uit motorfamilies in Nederland (en de rest van de wereld) Heikki werden gedoopt. En terecht! Dat is een naam waar je trots op kunt zijn. 
Zie hier hoe hij de titel in ‘77 pakte op de Citadel in Namen, tegen o.a. DeCoster en Wolsink op hun Suzi’s: https://www.youtube.com/watch?v=J2_x-oe9GJY 
En hier voor de liefhebbers een link naar een Fb-site helemaal over Mikkola: https://www.facebook.com/Heikki-Mikkola-friends-MX-1535583…/

Op de jaarlijkse Eicma-motorbeurs in Milaan stelde het GP-motocrossteam van Honda HRC zich voor. Het team wordt, zoals we eerder al meldden in 2018 gesponsord door het Nederlandse transportbedrijf HSF, dat we al kennen van het HSF-KTM team van de afgelopen jaren. Uit dat team hebben ze onze landgenoot Brian Bogers en de Zuid-Afrikaanse Nederlander Calvin Vlaanderen meegenomen. Bogers zal naast Tim Gajser (die al veel langer op een Honda rijdt) uitkomen in de MXGP-klasse. Hij promoveert dus vanuit de MX2. Vlaanderen blijft wel in de MX2-klasse crossen. 
De drie crossers mochten samen met allemaal andere HRC topcoureurs uit andere motorsporten op het podium. De bescheiden Bogers en Vlaanderen wisten niet wat ze meemaakten om ineens naast Marc Marquez, Toni Bou en de rest te staan, en waren zwaar onder de indruk.

Afgelopen weekend was het weer supercross-spektakel in Zuidbroek, met de Dutch Supercross. Op zowel de zater- als de zondag stuiterden de Amerikaanse cracks Tyler Bowers (SX1) en Justin Starling (SX2) naar het hoogste plekje op het podium. De Fins/Estse bikkel Harri Kullas reed naar een verrassend goede vierde en tweede plaats in de SX1.
Bij de SX2 was de Amerikaan ‘Stankdog’ Gared Steinke de publieksfavoriet. Hij deed het lekker, met een tweede plaats over twee dagen. 
Bram van den Hoek was de enige Nederlander die zich op beide dagen voor het hoofprogramma wist te kwalificeren. Hij deed het op zondag prima met een zevende plaats als resultaat. Jeffrey Meurs kwalificeerde zich de eerste dag ook, maar viel helaas uit. 
Zie hier het verslag van de zondag van Motocrossplanet:
https://www.facebook.com/Motocrossplanet/videos/1699699780107294/

Na het grote succes van de Beta X-trainer 300 (vooral in het buitenland), rolt er nu een nieuwe versie uit de Italiaanse fabriek. De X-trainer is een bijzonder concept: het is een enduro-noppenfiets die ietsje milder en lager is gemaakt voor die mensen waarvan het wel net iets minder heftig mag. Bijvoorbeeld niet-wedstrijdrijders, beginners en wat kleinere of oudere mensen. Maar ook voor de extreme-enduro is deze motor juist heel geschikt, omdat ie eigenlijk ietsje meer van een trialmotor weg heeft. 
De motor is voor de nieuwe machine helemaal vernieuwd, net als bij de andere Beta-tweetakten. Hierdoor is de machine lichter geworden (98 kg.) en is het vermogen iets hoger, maar nog steeds zeer lineair en dus handelbaar. Automatische olie-injectie maakt mengsmering overbodig, en zachte banden zorgen voor een goede grip op het harde. Alles om het bedieningsgemak te vergroten. 
Nieuwigheden zijn: lichtere koppeling, andere versnellingsbediening, nieuwe cilinder, zuiger, cilinderkop, krukas en drijfstang. 
De nieuwe X-trainer is vanaf nu verkrijgbaar.

Tijd om eens even wat transfernieuwtjes van motocross-GP-rijders op een rijtje te zetten. 
Het grote nieuws was dat Suzuki stopt met fabriekssteun aan GP-rijders; dat hebben jullie natuurlijk al lang gehoord. Helaas leggen ze hun prioriteiten elders (in het middenveld van de MotoGP?). Het Suzuki-team van Everts (MX2 en MXGP) wordt dus opgedoekt. 
We beginnen bij de MX2. Sinds het nieuws dat HSF hoofdsponsor wordt van het Honda-fabrieksteam in de MXGP is ons nog niet duidelijk geworden of het HSF MX2-team wordt voortgezet. Maar het gerucht gaat dat Brian Bogers naast Tim Gajser in het Honda-MXGP-fabrieksteam zal rijden. Davy Pootjes vertrekt in ieder geval, en zal in het Belgische LRT KTM-team de plek overnemen van Julien Lieber, die vanwege zijn leeftijd naar de MX1 verhuist. De fabriek zal het team ondersteunen. 
Lars van Berkel gaat volgend jaar in de MX1 rijden met het Husqvarna SKS Racing team. Ze willen een paar GP’s rijden en de Dutch Masters, ONK en ADAC Masters series. Freek van der Vlist zal zich volgend jaar op de Dutch Masters of Motocross en het EMX250 concentreren, rijdend voor het Carglass Honda Team. Helaas valt daarmee een Nederlandse MX2-GP-rijder af. Maar we hopen Freek nog wel af en toe bij een GP aan de start te zien. 
De Australiër Hunter Lawrence, die het in de laatste GP’s en de MXON zo ontzettend goed deed, heeft een contract voor vier jaar getekend met Geico Honda. Hij zal in 2018 voor het laatst in de MX2 GP’s rijden, en daarna naar de VS gaan. In 2018 wordt hij geparkeerd bij het Honda 114 Motorsports-team van Giacomo Gariboldi. Ook onze landgenoot Bas Vaessen zal hiervoor rijden in 2018, nu Suzuki ermee stopt. Dit team zal worden geleid door meervoudig wereldkampioen bij de dames, Livia Lancelot.
Vsvolod Brylyakov zal rijden op een blauwe machine voor Kemea Yamaha, zoals ook nieuweling Jago Geerts en de Britse MX2-kampioen Ben Watson. Brian Hsu verhuist naar het Bud Racing Kawasaki-team. Het Gebben-Van Venrooy Kawasaki team heeft Alessandro Lupino binnengehaald. Naast Lupino zal ook Maxime Desprey voor dit team blijven rijden. En nog meer nieuws van de groenen: de Australiër Jed Beaton, die zo verrassend sterk reed in de laatste GP en de MXON, zal rijden voor F&H Kawasaki. Ook Adam Sterry rijdt voor dit team, en Marc de Reuver komt over van het team van Pauls Jonass om F&H te ondersteunen als motortrainer. 
Benoit Paturel heeft nog geen plekje voor 2018, en overweegt om in de VS te gaan rijden volgend jaar. Van de Italiaan Michele Cervellin weten we dat hij niet meer in het Honda fabrieksteam zal rijden, maar het is nog niet bekend wat hij gaat doen. 
Conrad Mewse zal voor het KTM UK team gaan rijden in de MX2, en in de MXGP zal regerend Brits Kampioen MX1, de Ier Graeme Irwin, voor dit team strijden. KTM zal fabriekssteun leveren. En gelijk verder met de MXGP: Glenn Coldenhoff heeft voor een jaar bijgetekend bij Red Bull-KTM, en Jeffrey Herlings blijft nog 3 jaar bij de oranje brigade. Max Nagl mocht vertrekken bij het Husqvarna fabrieksteam, en heeft een contract voor 1 jaar getekend om voor het Italiaanse merk TM in de MXGP te rijden. Julien Lieber wordt de tweede rijder in het Monster Energy Kawasaki Factory team in de MXGP, naast good old Clement Desalle. Valentin Guillod gaat opnieuw voor Standing Construct KTM werken, nadat hij een paar jaar geleden ook al met succes voor dat team in de MX2 reed. Jordi Tixier kreeg geen verlenging bij Kawasaki. Hij kon vervolgens geen bestaand team vinden en nam het heft in eigen hand: hij zal met zijn eigen team op KTM aan de start komen in 2018. 
Het is ons nog niet bekend wat Bobryshev, Strijbos, Jasikonis, Seewer en Searle gaan doen. Ook zij moeten allemaal een nieuw zadel vinden om hun achterwerk op te zetten. De Belgische reus Ken de Dijcker hoeft dat niet meer: hij heeft besloten om er na 15 jaar GP’s mee te stoppen.
Er is vast nog meer gebeurd op de coureursmarkt, maar we geloven dat we hiermee het belangrijkste nieuws wel ongeveer hebben.

Het jaarlijkse noppenhoogtepunt in Zweden: de Gotland Grand National. Een mega-cross-country-race op het eiland Gotland, waar iedereen met noppen uit Zweden en omgeving aan meedoet. Misschien is dit wel de grootste offroad-race ter wereld. Vorige week waren er maar liefst 
3144 deelnemers. En deze massa moest de modder in, want het was nat, en dat viel helemaal niet mee. 
De Noor Kjetil Gunderson (broer van de vorige winnaar Kenneth Gunderson) vocht zich het best door het slijk heen en was zielsgelukkig met de winst. De Zweden Albin Elowson en Mats Nilsson (eerder al acht keer winnaar) vulden het podium aan. 
Zie hier wat fraaie beelden: https://www.youtube.com/watch?v=7BkJ-IfKF38 
En hier kun je meerijden in de massa: https://www.youtube.com/watch?v=nI0vGP_2seA

Vrijdag 17 november staat de achtste MX After Season Party op de agenda in El Sombrero in Reusel. Ook dit jaar word er weer gewerkt aan een spectaculaire huldiging van de kampioenen van de KNMV, MON, VLM, BMB, IMBA en FIM. Dit jaar mogen de kampioenen op een zeer speciale trofee rekenen.
Clip: In samenwerking met 7MX Media werkt de MXASP aan een openingsfilm waarin alle kampioenen verwerkt worden. Samen met het geluid van DJ Jay-D en de vocale ondersteuning van Kees de Omroeper zal deze clip weer serieus kippenvel opleveren en een prachtig naslagwerk worden van seizoen 2017.
VIP en entree: in tegenstelling tot andere jaren is gezien de grote belangstelling de vip-area voorzien op het gehele balkon en de entree is wederom vanaf 16+.