Alle Nieuws

Op zondag 27 augustus organiseert Motorclub Arnhem de Nationale Motortrial Dag op het trialterrein van Motorsportpark Gelderland Midden, vlakbij Arnhem. Jij bent van harte uitgenodigd om langs te komen en zelf mee te rijden.
Trialrijders kunnen van 10:00 tot 16:00 uur gratis kennismaken met het nieuwe trialcircuit. Er zijn non-stops uitgezet die geschikt zijn voor zowel klassieke als moderne trialmotoren. Op vertoon van je KNMV Basis Sportlicentie krijg je in de kantine van het Motorsportpark een toegangsbewijs voor de trialbaan. 
Heb je geen licentie? Dan kun je in de kantine de benodigde verzekering in orde maken om toch in actie te komen. Hieraan zijn geen kosten verbonden en na het afsluiten van de verzekering kun jij ook de baan op.
Heb je zelf geen motor? Dan kun je bij de non-stops van een MCA-lid een trialmotor lenen. Neem wel een eigen helm, beschermende kleding met lange mouwen en stevige schoenen of (motor)laarzen mee.

Wil jij voor het eerst kennis maken met trial rijden? Dan kun je gedurende de dag onder begeleiding van een instructeur enkele basistechnieken van deze mooie sport leren. Zorg wel voor beschermende kleding en stevige schoenen of laarzen. Heb je geen helm, dan zijn er enkele helmen beschikbaar. Uiteraard regelen wij een motor voor je.
Je kunt je opgeven in de kantine van Motorsportpark Gelderland Midden. Ter plekke wordt je geïnformeerd over het moment waarop je kunt gaan rijden. Aan deze kennismaking zijn geen kosten verbonden, wij zorgen ervoor dat je verzekerd bent.

Tijdens de Nationale Motortrial Dag wordt op de parkeerterrein van het motorsportpark een markt georganiseerd. Zoek je een trialmotor, onderdelen voor je motor of kleding of wil je er juist van af? Kom dan naar de Trial markt.

Waar?
Motorsportpark Gelderland Midden is gelegen aan de Hooiweg nabij Arnhem.
Voor navigatie: breedtegraad 52.0384, lengtegraad 5.9284
Zie voor meer informatie: www.motorclubarnhem.nl

Groot nieuws uit het rode kamp. Voor 2018 komt Honda met een compleet vernieuwde CRF250R crosser. Meest opvallend hieraan is dat Honda afstapt van de enkele nokkenas, en net als de meeste ander merken naar dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC) gaat. Mede hierdoor kon de kleplift toenemen en de kleppen iets groter worden. De boring van de cilinder nam toe, en dus werd de slag korter. Hierdoor kon het toerental toenemen, en het vermogen nam daardoor ook toe. Vooral bovenin natuurlijk; wat wel ten koste ging van het vermogen onderin, waar de Honda altijd relatief sterk was. 
Het motorblok nam hiermee een heel andere richting dan de grote broer, maar het chassis werd wel bijna 1 op 1 overgenomen van de 450. Uitgangspunt bij dit rijwielgedeelte is meer massacentralisatie: het gewicht (dat iets hoger is dan van het vorige model) zit dus meer in het midden van de motor. De Showa voorvork heeft nu weer stalen veren in plaats van lucht. Net als die grote broer kreeg ook de 250 een electrische starter, zonder mogelijkheid tot kicken. Een titanium benzinetank bekroont de machine.

Jeffrey Herlings was oppermachtig in de MXGP van België. Hij had in de eerste race weer eens een tamelijk goede start, en het duurde een paar rondjes voordat hij kopstarter Cairoli en de derde KTM-fabriekscoureur Glenn Coldenhoff voorbij was. Daarna pakte hij zo’n 20 seconden voorsprong tot aan de finish. Coldenhoff haalde eerst Cairoli in, maar moest hem later jammer genoeg toch weer voor zich dulden. Sven van der Mierden, die met een wildcard meedeed, kwam als 19de over de finish, en zette daarmee een prima prestatie neer. In de tweede manche kwam er een echt duel tussen de allersnelsten: Herlings en Cairoli haalden elkaar een paar keer in. Maar The Bullet toonde zijn macht in het diepe zand, en won met 20 sec. voorsprong. Anstie werd derde en Coldenhoff heel goed vierde. Van der Mierden werd nu 21ste. 
In de tussenstand is Herlings nu Desalle en Paulin voorbij, en staat hij tweede op 99 punten achter Cairoli.
In de MX2 won Pauls Jonass de eerste race met gemak, voor Prado en Seewer. Maar in race twee viel hij al bij de start, en begon hij als laatste. Dit was de grote kans voor titelconcurrent Seewer. Maar die faalde ondertussen voorin het veld, want viel en moest verder als 9de. Hij wist weer op te klimmen naar de vierde plek, maar Jonass klom op naar de vijfde, en deed het al met al dus veel beter. Hierdoor staat Jonass nog altijd ruim voor op Seewer. De jonge Spanjaard Prado won de tweede race, en de GP. De Belgische privé-rijder Julien Lieber deed het uitstekend met een vijfde en tweede plaats. Onze landgenoten deden hun best , maar konden geen indruk maken. Brian Bogers werd 12de en 9de. Bas Vaessen werd 20ste in de eerste race, maar brak daarin wel zijn sleutelbeen, waardoor hij niet meer van start ging in race 2. En ook Roan van de Moosdijk moest naar de dokter, want bij een val in race 1 brak hij een paar onderdelen van zijn voet. Lars van Berkel werd 25ste en 19de, Micha-Boy de Waal werd twee keer 22ste en Roy van Heugten 28ste en 29ste. 
Zie hier de highlights: https://www.youtube.com/watch?v=MUIUdN5HhHY

Afgelopen zondag werd in Estland gestreden om de wereldtitels in de motocross voor de jeugd. En onze nationale eer is daar goed verdedigd. Met name door de kleine held Ivano van Erp (12 jr.), die op zijn kleine 65cc KTM twee keer won en dus wereldkampioen werd. Bradley Mesters werd 12de totaal, Giovanni Pruijmboom 18de en Mirco ten Kate 26ste. Damian Knuiman, die ook kanshebber voor het podium was, had de pech dat hij ’s ochtends in de warming up bij een valpartij twee ribben brak en dus niet kon starten. 
In de 85cc ging de titel naar de Brit Eddy Jay Wade op Husqvarna. Maar de Kays deden het ook goed: Kay Karssemakers werd derde totaal en Kay de Wolf zevende. Scott Smulders scoorde helaas geen punten. 
En bij de grootsten van de kleinen, de 125cc klasse, ging de wereldtitel naar Gianluca Facchetti uit Italië (Husqvarna). Rick Elzinga werd negende totaal, net voor Raivo Dankers. Raf Meeuwissen was eerste reserve en kwam er jammer genoeg niet aan te pas. 
Zie hier de highlights: https://www.youtube.com/watch?v=-IEeLN6f9nU

In het Amerikaanse Kingman toonde Toni Bou zich weer eens de king van de trialwereld. Zowel op de droge eerste dag als de iets nattere tweede dag won hij met schijnbaar gemak. Het parcours was relatief makkelijk, want er werden niet heel veel strafpunten genoteerd. Maar genoeg voor Bou om zich te kunnen onderscheiden. En het Montesa-Honda-team had dubbel succes want de jonge Jaime Busto werd respectievelijk derde en tweede. Eeuwige tweede (normaalgesproken) Adam Raga (TRS) werd nu op dag twee zelfs geen derde, want die plek was voor Jeroni Fajardo op zijn Vertigo. Maar in de WK-stand is hij nog wel tweede, ruim achter Bou, maar voor Busto.
Het is nu zomervakantie voor de WK-acrobaten, maar op 10 september kan Bou al kampioen worden bij de een-na-laatste ronde in Tsjechië, want hij heeft 28 punten voorsprong.

De Trans Euro Trail (TET) is klaar! De TET-organisatie heeft een offroadrondje door heel Europa gemaakt. 34.000 km van Gibraltar via Griekenland tot hoog in Noorwegen, en terug zuidwaarts via Zweden, Engeland en Frankrijk. Vrijwel geheel via onverharde wegen door Europa’s mooiste streken. En behalve een reis door de ruimte is het ook een reis door de tijd: langs prehistorische forten, oude kastelen, middeleeuwse stadjes, monumenten van de Tweede Wereldoorlog en overblijfselen uit de Koude Oorlog. In totaal worden 27 landen doorkruist, inclusief een klein laag plat landje dat men heel toepasselijk Nederland noemt. 
De route gaat over alle soorten terrein, meestal over onverharde wegen, maar nu en dan ook over single-trails. Met een lichte offroad-motor is het prima te doen; voor grotere adventure-bikes is het een stuk pittiger. En het mooiste is: de TET GPS-routes kun je gratis downloaden. Het gigantische noppenavontuur is opgezet door enthousiaste vrijwilligers, dus niemand hoeft er aan te verdienen. En dat is prachtig. Dus bij deze ook een grote pluim voor die mensen! 
Je kunt alles vinden op de TET website: http://www.transeurotrail.org/ 
Hier kun je een leuk infofilmpje zien: https://www.facebook.com/adventurespec/videos/1402605919776968/

Helaas konden niet alle fans erbij zijn wegens uitverkochtheid. Maar een mooi spektakel was het wel weer op de Zwarte Cross, waar de Dutch Masters of Motocross langs.de Hollandse Meesters crossten. En voor tienduizenden toeschouwers, waarvan de meeste geen flauw benul hadden van wat er gebeurde, toonde Jeffrey Herlings zich de grootste meester. Weliswaar geen Hollandse, maar een Brabantse. Hij won beide manches MX1 en werd kampioen. 
De MX2 werd gewonnen door Thomas Kjer Olsen en Bryan Bogers, waarmee de eerste de titel pakte. De 125cc werd gewonnen door een andere Deen: Mikkel Haarup. En de 85cc werd een prooi voor de oppermachtige Kay de Wolf.
Er is zeker wel wat op aan te merken, maar al met al was het toch een prachtige promotie van de motocross voor het grote publiek. De Dutch Masters wordt wat ons betreft de GP-cyclus van noordwest Europa. 
Zie hier kort wat beelden van Jeffrey van de NOS: http://nos.nl/…/2183552-herlings-heer-en-meester-tussen-fes…

Crossen na je pensioen? Bij ECMO kan het en zelfs om een heuse Europese titel. Maar dan wel met klassieke motorfietsen. Na wedstrijden in Tsjechië en Duitsland werd in Lochem de laatste EK-wedstrijd verreden en klonk daar de klassieke muziek van merken als BSA, Matchless, Maico en CZ, met deelnemers uit 19 landen. Noppennieuws was er bij voor een leuke reportage in Noppennieuws 4, die nu in de winkel ligt. Hier alvast een aantal leuke foto’s, te beginnen met een foto van Peter van den Nieuwenhof op zijn CZ uit 1969. Van den Nieuwenhof won in Lochem beide manches en werd zo Europees Kampioen in de 60+ klasse!

Het wordt weer motocross-feest op 8-9 augustus aan de Slaghekkenweg in Bentelo. Voor de 18de MXBentelo wordt er weer een ander circuit aangelegd. 
Dinsdag 8 augustus is er de jeugd MX dag waar de volgende klassen aan de start zullen staan:
50cc ; 65cc kleine en grote wielen ; 85 cc kleine en grote wielen ; Bromfietsklasse ; Quad mini t/m 70 cc 2 takt en t/m 130 cc 4 takt ; Quad Specials t/m 125 cc 2 takt en t/m 250 4 takt ; pre 65/pre 85.
Op woensdag 9 augustus zullen de “grote jongens” aan het starthek verschijnen in de klassen:
125cc ; MX2 ; MX Open ; MX Inters ; Quads ; Pre 65/pre 85.
De dag wordt afgesloten met een 1 tegen 1 race onder kunstlicht, wat ongetwijfeld weer voor veel spanning en spektakel zal zorgen. 
Er zijn daglicenties beschikbaar, dus er is dus plek voor IEDEREEN…
Info en Inschrijven: via www.mxbentelo.nl of via de facebook pagina: MX bentelo 2017

Weer een 2wd-motor, maar nu van een heel ander soort. Niet voor motorsporters, maar meer voor jagers, houthakkers en soldaten: de Rokon. Ze noemen het ook wel een survival-vehikel. Dit is een soort cultmotor geworden in de VS. Oorspronkelijk bedacht in de jaren ’50, aangedreven door diverse typen motoren: tegenwoordig Honda of Kohler-blokjes van ca. 6 pk, met of zonder automatische versnellingsbak. De Rokon Trail Breakerheeft tweewielaandrijving. De grote holle velgen, kunnen in het water werken als drijvers, maar kunnen ook worden gevuld met 17 liter water of benzine voor langeafstandsritten.
In de VS is er een grote schare van Rokon-freaks. Zoek maar eens op het internet. Alleen op Youtube zijn er al tientallen filmpjes. Zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=U7mTwM7afQA en https://www.youtube.com/watch?v=QCIDp0gw7M0 
Hier is de website: https://www.rokon.com/