Alle Nieuws

Bij de eerste wedstrijd van het jaar in Riola Sardo, om het Italiaans Kampioenschap schrokken we ons al gelijk helemaal te pletter. Bij de start werd het een heel gedrang waar Jeffrey Herlings middenin kwam te zitten. Hij viel en werd overreden. En het ging niet goed met hem. Het zou toch niet weer gebeuren he? 
Zie dit korte filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=

 
Maar nee, gelukkig niet. Hij was wel even benauwd, maar na onderzoek bleek de schade alleen te bestaan uit wat schrammetjes. En geen finish, en daardoor mocht hij ook niet meedoen aan de superfinale. Hiermee was de belangrijkste tegenstand voor Antonio Cairoli (KTM) weg, en kon hij min of meer onbedreigd de MX1 race en de superfinale winnen. Max Anstie (HVA) heeft zijn goede vorm van eind vorig seizoen weten vast te houden en werd twee keer tweede. Van Horebeek en Paulin werden allebei een keer derde en vierde. Glenn Coldenhoff was er ook bij, maar niet helemaal, want hij had een lichte blessure. Daarmee werd hij elfde en negende. 
In de MX2 won de nieuwe Honda-piloot Hunter Lawrence de race, voor Pauls Jonass (KTM) en Calvin Vlaanderen, die sindskort ook al op een Honda rondcrosst. En dat geldt bovendien ook nog eens voor Bas Vaessen. Hij werd zevende, maar was niet onze beste landgenoot, want Roan van de Moosdijk bleef hem net voor op zijn Yamaha. Vaessen werd in de superfinale heel knap tiende. Van de Moosdijk werd daarin 17de.
Volgende week rijden Herlings en Coldenhoff weer, maar dan in Engeland in Hawkstone Park. Vaessen en Van de Moosdijk rijden dan weer in Italië.
In de 125cc-klasse wist Rick Elzinga op zijn Yamaha heel knap twee keer derde te worden, achter de Italianen Mattia Guadagnini en Emilio Scuteri.

Amerikaans winterspektakel in de Winter X Games, die eind januari werden gehouden in het sjieke wintersportoord Aspen. Allerlei spektakelsporten, waarbij twee disciplines voor ons interessant zijn: 
1- de Snowbike-cross, op crossers die van voorski en rupsband zijn voorzien (zie ook Noppennieuws 2017/6). Zie hier de finale: {youtube}AeoIx9QvlOE{/youtube} 
2- de Harley-Davidson Snow Hill Climb. Laatst hadden we al een berichtje over een HD die het eens op de crossbaan probeert; in dit geval gaat het om Harley-hillclimbers die het in de sneeuw proberen. Dit is een totaal nieuwe tak van motorsport. Eigenlijk is het gewoon een publiciteitsstunt van Harley-Davidson, maar wel een leuke.
Zie hier het verslag van de finales: https://youtu.be/6Adj8ixHleE?t=159

In Frankrijk is er een prachtig kampioenschap: het Championnat de France des courses sur sable. Letterlijk het Franse zandcircuit-kampioenschap: een serie van zes hele mooie strandraces. De finale race was afgelopen weekend: de moeder aller strandraces in Le Touquet. Hier stonden 1200 crossers aan de start. Maar er kon er maar één winnen, en dat was Milko Potisek, voor Nathan Watson en Camille Chapeliere. Onze Noppennieuws-columnist Lars van Berkel finishte hier knap als elfde. 
Maar de titel voor het zandkampioenschap ging naar de Belg Axel van de Sande (foto), die op zijn Kawasaki de beste overall was. Hij moest zijn motor over de finish duwen in Le Touquet. Daarvoor kreeg hij een tijdstraf, en werd hij slechts 22ste. Maar hij had al zoveel voorsprong in de stand, dat hij toch het laatst lachte en de uiteindelijke winnaar werd. 
Zie hier de highlights van Le Touquet: 


Sherco brengt voor 2018 nieuwe Factory enduro’s. De factory’s komen in een gelimiteerde oplage, en hebben diverse upgrades, net als de motoren van de fabriekscoureurs, ten opzichte van de gewone Racing modellen. 
Wat betreft tweetakten zijn er de geheel nieuwe 125 SE Factory, en de 250 / 300 SE Factory, en op viertaktgebied zijn er de 250, 300 en 450 SEF Factory. Allemaal prachtige donkerblauwe motoren.

Hieronder vind je de specifieke kenmerken van de 2018 modellen:

125 SE FACTORY
Compact powerful engine
Optimized engine cooling system
Rotary valve (powerful, solid, reliable)
Redesigned cylinder head / double segment piston
Optimized crankshaft (Specifically developed for enduro)
VForce 4R Reed Valve System
Powerful 220W ignition
125 specific geometry
Blue anodized Excel rims
WP XPLOR fork with compression spring adjustment
New rear brake disc

250 / 300 SE FACTORY
Optimized engine cooling system
New regulator for the battery charging system
Electrical harness: stronger and more flexible
New Ignition coil: more powerful which produces better engine performance
New FMF exhaust system
New engine cylinder: 15% weight reduction, new cylinder porting which improves traction and control.
New combustion chamber: optimizes engine flexibility
New water temperature sensor to control ignition timing based on engine temperature
New exhaust valve: Tighter control of the piston-valve clearance to guarantee a better fit. Reduction of the number of moving parts.

250 / 300 / 450 SEF FACTORY
Redesigned gear election drum (softer gear change)
New injection mapping (optimized performance)
Crankshaft with viper head rod (durability-performance) on 250/300 cc
Optimized piston (improved life and more compression) on 300 cc
Modification of the oil supply system (temperature control - efficiency) on 450 cc
Redesigned gas pump
WP 46 shock absorber (outstanding shock absorption) on 250/300 cc
WP XPLOR fork with compression spring adjustment
New rear brake disc
Akrapovic complete exhaust system
Blue anodized Excel rims

En bij al deze modellen hebben juist de Factory’s de volgende upgrades:
Neken fork triple trees: weight gain 15%
"Diamante" Sella Dalla Valle gripper seat cover
New Galfer front brake disc
New neon yellow handlebar pad
Dual material rear sprocket
Ultra-strong in-mold graphics Factory kit

Zie hier een mooi filmpje met de enduro’s in actie: https://www.youtube.com/watch?v=

Eindelijk kunnen we Jeffrey en consorten weer even bezig zien. Ze trainen op de nieuwe GP-baan van Red Sands in Spanje. En je ziet, de baan is echt een beetje rood, hoewel het meer leem dan zand lijkt. Met dank aan Motocrossplanet voor de mooie beelden.
Maar terwijl veel coureurs hier lekker rondreden, waren er ook een paar waarbij het niet zo lekker ging. Het Standing Construct KTM-team had zware pech, want Kevin Strijbos brak hier een sleutelbeen en teamgenoot Valentin Guillod brak zelfs zijn been. Voor hen is het dus eerder Bad Sands.
https://www.facebook.com/Motocrossplanet/videos/1792004797543458/

Suzuki past op de 2018 RM-Z450 de nieuwe Balance Free Rear Cushion (BFRC) schokdemper van Showa toe. Deze was vorig jaar ook al gemonteerd in de MXGP-fabrieksmachines van HRC-Honda. De demperzuiger is hierbij helemaal dicht en deze pompt de olie bij veerbewegingen via een extern kanaal heen en weer tussen de ruimte boven en onder de zuiger.

Het kanaal voert langs de verbinding met de expansiekamer en bevat vernauwingen en shims voor zowel de ingaande als de uitgaande demping. Deze instellers zitten bovenop de demper en zijn makkelijk bereikbaar. Het complete shim-pakket kan zelfs van buitenaf veranderd worden zonder de schokdemper uit de motor gehaald hoeft te worden en helemaal opengehaald moet worden.

Het grote voordeel is dat de verplaatsing van de zuiger een veel grotere oliestroom op gang brengt en de stromingsweerstand om de gewenste demping te bereiken is daardoor ook veel beter in de hand te houden. In Noppennieuws 1 gaan we dieper in op deze nieuwerwetse achterschokdemper.

 

 

 

'La Grande Nation’ staat aan de wieg van talloze succesvolle endurorijders en wie ooit zelf in Frankrijk heeft gereden, weet als geen ander waarom dat zo is. De offroad-mogelijkheden hier zijn eindeloos. In de Ardèche reden we een week met het Duitse Endurofun Tours (www.endurofuntours.com).  En in Noppennieuws 1 staat een kleurrijke reportage over deze offroad-trip.

Wat in de motorcross niet lukte, lukte haar wel in de enduro, namelijk doordringen tot de top. De 24-jarige studente uit Raalte kreeg afgelopen jaar twee FIM-medailles uitgereikt: een bronzen voor haar derde plaats in het EK-enduro voor dames en een zilveren voor het uitrijden van de zesdaagse in Frankrijk. Noppennieuws sprak uitgebreid met haar over het verschil tussen crossen en endurorijden: "Endurorijden is veel afwisselender dan de cross."

"De tijd die je met cross doorbrengt met wachten in het rennerskwartier, die zit je bij een enduro dus op de motor. En als je bij de cross een foutje maakt lig je er uit; bij een enduro kun je een fout nog eens goed maken. Crossen doe je ook vooral op talent, enduro rij je veel meer op karakter. Om met crossen door te gaan had er meer stijgende lijn in mijn uitslagen moeten zitten, maar ondertussen begon ik de enduro’s steeds leuker te vinden en zo heb ik besloten deel te gaan nemen aan de damesklasse van het EK enduro."

"Het gros van de deelneemsters in het EK komt uit Noord-Europa. Ik ben de enige Nederlandse en hoef, als er het er op aankomt, geen hulp van de andere dames te verwachten. Soms is het echt een ‘meidenstrijd’ onder elkaar, dan kom je er achter hoe gemeen meiden onderling kunnen zijn. Ik denk dat dat onder mannen veel minder speelt. De afgunst die er bij de Noord-Europese meiden is, proef ik helemaal niet bij de mannen, zeker niet in het ONK. Ik heb het gevoel dat ik als vrouw in het endurowereldje volledig door de mannen ben geaccepteerd. Ze zien dat ik niet de snelste ben, maar wel een doorzetter en daar gaat het vooral om bij enduro.”

 In Noppennieuws 1 lees je het complete interview met Nina Klink.

 

 

Naar goed voorbeeld van de vermaarde Trans America Trail (TAT) heeft de Engelsman John Ross enkele jaren geleden het initiatief genomen om ook een offroad-route (trail) door heel Europa samen te stellen. Afgelopen zomer werd deze Trans Euro Trail (TET) gelanceerd: een route van 34.000 kilometer door 28 landen, bedoeld voor allroad-reizigers.

Noppennieuws reed een stukje mee met Ard en Tessa Lampers, die het Nederlandse deel voor hun rekening hebben genomen. Ard Lampers: “Wijzelf zijn nu ruim anderhalf jaar actief voor de TET-route door Nederland. Het idee is dat er één grote route door heel Europa wordt gerealiseerd, liefst zoveel mogelijk onverhard, maar uiteraard wel 100% legaal.

Het zijn dus vooral zandwegen en paden tussen de velden door. De route moet te doen zijn voor lichte en middelzware offroads en mensen met enige ervaring, die doorgaans volgepakt met bagage rijden. Natuurlijk kun je ook met een dikke GS, een Africa Twin of KTM Adventure de route op, maar er kunnen wat moeilijkere passages inzitten. Maar in principe is de route overal goed begaanbaar en voert meestal ook wel over wat bredere paden, waar ook auto’s kunnen komen.

De route is ongeschikt voor groepjes met dikke 450 KTM’s, die even op zondagochtend een paar uurtjes willen rondbranden. Het is veel meer bedoeld voor de echte avonturiers die met bagage en een tentje achterop de motor een ander land willen ontdekken. In Noppennieuws 1 lees je het uitgebreide verhaal over de TET-route

 

Op zaterdag 10 februari zijn er nog 20 vrije plaatsen voor de rally- en navigatietraining van Leppink Adventure. Als je van plan bent om een rally te gaan rijden, is dit een ideale manier om te leren en te oefenen met navigeren op roadbook.
Het is geen superspannende route en geen wedstrijd, maar het is wel altijd gezellig en je zult veel leren, met 300 roadbook-situties. En er is ook een crossbaan, dus je hoeft je niet te vervelen.
Voor meer info, zie: http://www.leppinkadventure.nl/oer-rally-trainingsdag