Alle Nieuws

Op Koningsdag brengt Noppennieuws u koninklijk noppenvertier:
Shayne King: wereldkampioen motocross 500cc in 1996, die het met alleen zijn armen doet (foto).
En als je leuke filmpjes wilt kijken:
King of the Hill extreme-enduro in Roemenië: https://www.youtube.com/watch?v=

 
En King of the Hill heuvelklim in de USA: 
https://www.youtube.com/watch?v=8LoWb9HEUTc

Hier de eerste plaatjes van de eerste Chinese tweetakt-enduromotor, de GPX Moto TSE250R. Volgens het persbericht “de voordeligste en best presterende tweetakt in zijn klasse.” In de VS gaat hij $5600 kosten (zo’n €4540). Dus da’s nie duur.
Hij heeft een zesbak en electrostart, electronische powervalve, olie-injectie en ziet er niet slecht uit. Het blokje is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op de Yamaha DT230 Lanza, een veelverkocht offroad-motortje in Azië. Het lijkt erop dat de Chinezen de complete blok-productielijn van de Japanners hebben gekocht. Naar verluid is het vermogen 40 pk en het gewicht 115 kg. De grote vraag is natuurlijk of de kwaliteitscontrole enigszins in de buurt komt van wat we gewend zijn. 
Hij is al te koop in China en Rusland, en binnenkort in de VS. Voor Europa hebben we nog geen plannen vernomen. Maar één ding is zeker: deze en/of andere motoren uit China zullen gaan komen.

Speciaal voor jonge crossers die de basisvaardigheden van het off-road rijden met een motor of quad onder de knie willen krijgen, organiseert Motox een jeugdclinic. Tijdens de anderhalf uur durende clinic wordt de deelnemertjes (tussen de 6 en 11 jaar) de fijne kneepjes van het rijden op onverhard terrein bijgebracht door een KNMV & MXGP Academy-gediplomeerde trainer.

Daarbij gaat het verder dan de eerste meters in het zand. De jeugdclinics worden vinden plaats op het afgesloten terrein van ActionPlanet in Spaarnwoude en worden gehouden op 12 & 13 mei en 30 juni & 1 juli 2018. Zowel de motor als de benodigde kleding wordt door Motox geregeld.

De clinic wordt voor zowel beginners, als gevorderde crossers gegeven. Kijk voor meer informatie op www.motox.nl.

Jeffrey Herlings mag nu al de sterren van de hemel crossen, het plafond is mogelijk nog niet bereikt. In een interview met Omroep Brabant laat de motorcrosser namelijk weten dat de kans bestaat dat hij nóg beter gaat presteren. 

Lees ook: Het geheim van Herlings start

“De technieken ontwikkelen zich. De snelheid gaat naar mijn gevoel ieder jaar omhoog", aldus Herlings tegen Omroep Brabant. "Bij KTM geven we iedere drie jaar een facelift aan de motor, dit is het eerste jaar dat ik met de mijne rij. Het is een kwestie van veel testen: een andere tandwielverhouding, nieuwe elektronica, andere vering. Het eerste jaar loop je tegen de meeste dingen aan. Ik kan dus nog beter gaan presteren."


Dat daarmee de strijd met Cairoli gestreden is, bestrijdt Herlings. "Er kan van alles gebeuren. Het ligt heel dicht bij elkaar. Niet om de andere motorcrossers tekort te doen, maar het zal dit jaar tussen Antonio Cairoli en mij gaan. Wij springen er echt bovenuit. Dat wil niet zeggen dat Cairoli of ik zeker de volgende Grand Prix zullen winnen, de rest van de motorcrossers zijn ook vechters.”

Het hele interview van Omroep Brabant met Herlings lees je hier: Jeffrey Herlings beleeft een droomseizoen, maar: 'Ik kan nog beter presteren' 

 

Het WESS is een nieuw endurokampioenschap: World Enduro Super Series. Hierin zijn zeven extreme-wedstrijden opgenomen, waaronder de befaamde Erzbergrodeo in Oostenrijk, de Red Bull Romaniacs in Roemenië en de Gotland Grand National in Zweden. De zevende en laatste wedstrijd in het WESS-kampioenschap is de Red Bull Knock Out strandcross in Scheveningen, van 10 november 2018.

 Zoals verwacht is Red Bull de overkoepelende sponsor van het geheel en de WESS-wedstrijden, die 11-13 mei beginnen in Portugal, zijn dus ook allemaal te volgen op Red Bull TV.

 

Rnd 1. Extreme XL Lagares (Portugal) 11-13 mei

Rnd 2. Erzbergrodeo Red Bull Hare Scramble (Oostenrijk) 31 mei - 3 juni

Rnd 3. Trèfle Lozérien AMV (Frankrijk) 8-10 juni

Rnd 4. Red Bull Romaniacs (Roemenië) 24-28 juli

Rnd 5. Red Bull 111 Megawatt (Polen) 8-9 september 

Rnd 6. Gotland Grand National (Zweden) 26-27 oktober

Rnd 7. Red Bull Knock Out (Nederland) 10 november

Ervaar hoe hard het gaat in de Californische woestijn en rijd een (lange) ronde mee met Robby Bell. Hij haalt een heleboel coureurs in om aan de leiding te komen (en later te winnen), in het Amerikaanse BIG 6 cross-country kampioenschap.
https://www.youtube.com/watch?v=

Vorige week werd in Marokko de Merzouga-rally verreden. Voor de verandering was het eens niet KTM dat domineerde, maar Honda. Joan Barreda won voor teamgenoot Kevin Benavides. Derde werd Huskie-piloot Pablo Quintanillo. De eerste KTM werd zelfs pas zesde, bereden door Toby Price. 
Onze landgenoot Wesley Pittens was er ook bij met zijn Yamaha, om ervaring op te doen voor de Dakar. Hij deed het prima voor een nieuweling en werd in zijn eerste echte woestijnrally 28ste van de 90 starters. 
Zie hier beelden van etappe 4 en onze voormalige (of eigenlijk nog steeds) Dakar-held Frans Verhoeven aan het woord over zijn werk als rally-coach: https://www.youtube.com/watch?v=6_krBrzt8-Q

De kopstart was voor Christian Craig, maar al snel tuimelde hij er vanaf en lager hoofdrolspelers Marvin Musquin (KTM) Eli Tomac (Kawa) en Jason Anderson (Huskie) in die volgorde op kop. Zij toerden lang zo rond, maar twee ronden voor het einde wist Tomac toch Musquin in te halen. De Fransman is meestal te netjes om er keihard in te beuken, maar die netheid schudde hij nu van zich af en parkeerde zijn fiets even later stevig met ene blockpass binnen tegen die van Tomac, die daarbij viel (foto). De Kawa-coureur was erg boos, en uit verbijstering om de lompe actie vergat hij zijn motor snel op te pakken, maar hij wist toch nog als tweede over de streep te komen. Anderson werd derde, en verliest iets van zijn voorsprong op Musquin, die zijn derde wedstrijd dit jaar won. Maar met nog twee wedstrijden te rijden, is zijn voorsprong nog altijd heel ruim. 
Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=fRfGgykLAmgen hier de hele finale: https://www.dailymotion.com/video/x6i7foe 
Bij de 250’s was het de een-na-laatste wedstrijd van de east-serie. Jeremy Martin (Honda) had de laatste twee wedstrijden gewonnen en leek in zijn huidige vorm misschien nog Zach Osborne (Huskie) te kunnen gaan bedreigen, die 16 punten voorsprong had in de stand. Maar tegen zijn gewoonte in pakte Osborne kopstart en had Martin weer eens pech door er gelijk al voorover af te gaan. Nu was het Jordon Smith (KTM) die voor spanning moest gaan zorgen: in de race lag hij tweede, net als in de stand (12 pt. achter Osborne). Maar hij kon Osborne in het geheel niet bedreigen, dus die twee finishten met een paar seconden verschil als eerste en tweede. De verrassing lag op de derde plek: Kyle Peters stuurde zijn Suzuki ondanks een geblesseerde knie naar de derde plek: zijn beste prestatie ooit. Achter hem kwam de opgeklommen Jeremy Martin heel knap als vierde binnen. Osborne heeft nu met nog 1 wedstrijd te gaan een comfortabele voorsprong van 15 pt. op Smith.
Zie hier de highlights https://www.youtube.com/watch?v=b4h5F12oUxk en hier de hele race: https://www.dailymotion.com/video/x6i7ov9

en het dan toch nog verknallen… 

via GIPHY

Met de huidige voorjaarshitte krijg je zin om het water op te zoeken. Dat deed Luca Colombo ook toen hij vorig jaar het wereldrecord ‘met de motor over het water rijden’ vestigde, door op het meer van Como (in Italië) van de ene oever naar de andere te rijden. 
Hij had zijn Suzuki 450 voorzien van een schoepenband en een paar skietjes en gaf daarna vol gas. Nu staat dat record er om te verbeteren. Wie rijdt er van Enkhuizen naar Stavoren? 
Zie: https://youtu.be/