Archief

We hadden laatste een berichtje over die oude trikes met hun ballonbanden. Die dingen werden in de jaren ’70 voor het eerst gemaakt, met wielen die van een ander leuk gek voertuig kwamen: de Amphicat. Dit is een zeswielig amfibievoertuig. Heeft niet echt noppen, maar schoepen; maar toch.

Zie hier meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Amphicat

En zie hier wat hij zoal kan: https://www.youtube.com/watch?v=

In de Dakar-rally 2019 reed ook ene Martien Jimmink mee. Gelukkig heeft hij, ondanks zijn respectabele leeftijd met heel veel afzien de rally uitgereden. Onze complimenten daarvoor. 
Maar de beste Nederlander ooit in de Dakar is toch nog altijd Gerard Jimmink, de broer van Martien. Deze achtvoudig endurokampioen van Nederland werd in 1996 vierde. En deze prestatie staat nog altijd, en blijft waarschijnlijk ook nog wel een tijd staan (hoewel we hopen dat er een Nederlander komt die zijn prachtprestatie verbetert).
Zie hier een interview met Gerard van RTL-GP: https://youtu.be/ZNZWG0tim7c

Ondanks zijn polsbreuk van een maand eerder is de Australiër Toby Price als winnaar uit de bus gekomen in de superzware Dakar-rally. Hij werd op de hielen gezeten door Pablo Quintanillo (een minuut achter hem), maar hield door verstandig rijden heel knap stand in de laatste twee dagen. Op de laatste dag joeg de Chileen zo hard dat hij er keihard afging na een onverwachte mega-afsprong. Hij mocht blij zijn dat hij daarna nog naar de finish doorkon en als vierde eindigde. Price was ongeveer de enige van de toppers die geen etappe won, tot hij in de laatste wel echt hard gas moest geven om zijn leiding veilig te stellen. En die dag dus ook won. Maar over het geheel genomen heeft hij wel het beste, het verstandigst en uiteindelijk het snelst gereden. En dat terwijl hij lang twijfelde of hij de finish überhaupt wel zou kunnen halen en op het punt stond om op te geven. De hoofdprijs gaat terecht naar Price. 
Sinds ons laatste bericht heeft leider Ricky Brabec moeten afhaken met een kapotte Honda (net als vorig jaar). Pechvogel. Sam Sunderland kreeg een cruciale tijdstraf omdat hij met zijn Iritrack-apparatuur zou hebben geknoeid, en Adrien van Beveren’s Yamaha gaf de geest. Een leuke verrassing was dat Michael Metge won op zijn Sherco de 9de etappe won.
De Nederlanders deden het prima. Paul Spierings werd de beste, als 33ste. Maar Edwin Straver won het kistklassement, als 35ste totaal. Helaas moest Marc Tielemans opgeven in de een na laatste etappe, met zware blessure aan ribben en heup na een harde val. Mirjam Pol werd heel knap 46ste en tweede bij de vrouwen. Bovendien hielp ze veel landgenoten uit de problemen. Zo ook Martien Jimmink, die de oudste Nederlandse finisher in alle Dakars werd, als 69ste. Onze complimenten voor allemaal.
33. Paul Spierings NED Husqvarna +28m28s
35. Edwin Straver NED KTM +30m28s
46. Mirjam Pol NED Husqvarna +35m43s
47. Herwin Hopmans NED KTM +37m22s
48. Sjors van Heertum NED KTM +39m58s
66. Guillaume Martens NED KTM +58m15s
69. Martien Jimmink NED Husqvarna +1u03m01s
71. Marcel Snijders NED KTM +1u05m49s

Zie hier de beelden van de laatste etappe van RTLGP:
http://www.rtlgp.nl/…/drama_in_laatste_dakar_etappe_bij_de_… 
En hier nog een paar landgenoten aan het woord: http://www.rtlgp.nl/…/nederlandse_motorrijders_blikken_teru…

Het is al weer even terug. De jaren ’70. Het Duitse noppenfietsenmerk Maico bestond nog, dus dat was een goede tijd, waarin de wereld nog ene stuk eenvoudiger was dan nu. Dankzij successen in het WK begon Maico ook in Amerika wat te worden, en de importeur dacht ‘Ik geef het nog een zetje, maar dan moet ik wel een goede reclame verzinnen.’ Dus huurde hij een marketingexpert in, en die zei: ‘Je moet een mooie vrouw met een flink decoleté hebben om de aandacht te trekken, en in de tekst eronder schrijven dat je de beste en de sterkste van de wereld bent.’

Dus zo gezegd, zo gedaan. Prima reclame.

Herinnert u zich deze nog? De trike uit de jaren rond 1980. Heel leuk speleding, maar echt een brokkenmaker omdat ie moeilijk te sturen is en makkelijk omslaat. Kijk maar naar dit filmpje. Uiteindelijk was er een slimmerik die met een paar buisjes van dat omslaan juist fun wist te maken…