Archief

Het is weer tijd voor de zesdaagse. De moeder aller endurowedstrijden. Dit keer in Chilli, waar een hoop enthousiast publiek op het gebeuren afkomt. Dat is mede omdat de Chilenen ook echt iemand hebben om toe te juichen; een wereldkampioen zelfs, want Ruy Barbosa werd de eerste Chileense enduro-WK-titelhouder, en wel bij de junioren. 
En het is wel duidelijk dat je daar in Chili, ronde Viña del Mar, mooi kunt rijden, zo ondervonden de 446 enduristen van over de hele wereld. Zij het dat het wel heet is. En tamelijk stoffig ook. 
Na twee dagen had Australië de leiding voor de World Trophy, voor de USA en Italië. De Italianen stonden zelf aan kop in de Junior Trophy, voor USA en Frankrijk. En bij de Women’s World Trophy was het ook al Australië voor de Amerikanen, met de Spanjoolsen als derde. 
De Australiërs Daniel Milner (KTM) en Daniel Sanders (Husqvarna) waren de snelsten in de scratch, voor de Amerikaan Taylor Robert (KTM). 
Van Nederlandse zijde zijn er helaas geen trophy-teams gestuurd door de KNMV. Maar er zijn wel 10 landgenoten die meedoen bij de clubrijders. De uitslagen van dag 3 zijn nog niet duidelijk, maar het lijkt er helaas op dat Rik Vierhuizen moest opgeven wegens een duimblessure. Na Vierhuizen is Daan Bruijsten nu onze beste man met top-20-tijden in C2 klasse. 
Hier de highlights van dag 1 https://www.youtube.com/watch?v=

 
en dag 2 
https://www.youtube.com/watch?v=

Honda heeft, als een soort verlate verassing, op de Eicma een CRF450L Rally gepresenteerd. Veel is er nog niet over de motor bekend die eruit ziet als een consument-gerichte Rally-replica, maar nog in de conceptfase verkeert.

De CRF450L Rally lijkt op een soort mix van de reguliere Honda en een echte wedstrijdmachine. Het rally-element wordt vooral bewerkstelligd door de hogere ruit en het zeer uitgebreide dashboard. Hier vind je onder meer een TFT-scherm, snelheidsmeter en ruimte voor zaken als een tripmeter. Aan de achterzijde heeft Honda een hoog naar boven priemende Termignoni-einddemper geplaatst.

De tankcompartimenten zijn verder naar beneden doorgetrokken en hebben beide een eigen vulopening. Aan de onderzijde sluiten de tanks aan op een flinke, van koolstofvezel vervaardigde, carterbeschermer.

Waarschijnlijk gebruikt Honda de presentatie in Milaan om te zien of er interesse is voor een dergelijke uitvoering van de CRF450L.

 Cody Webb vermaakt zich met een steen.

 

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

I was inspired by @tonibou to step up my game. I’m gonna throw my gummy tire on for next time.

Een bericht gedeeld door Cody Webb (@codywebb2) op 16 Okt 2018 om 7:38 (PDT)

Voor als je verslaafd bent aan raw power: plak er gewoon een turbo op!

 

Zaterdag was het zover. Na een jaar afwezigheid was de Red Bull Knockout weer terug op het Scheveningse strand. Duizend crossers mochten de hele boel eens flink omploegen. Helaas geen Jeffrey Herlings dit keer (de winnaar van 2016), maar wel Glenn Coldenhoff (toen tweede), Lars van Berkel, Mirjam Pol, Nancy van de Ven en haar broer Rinus, die voor de gelegenheid weer eens op de motor klom. Daarnaast waren er ook specifieke zandstrand-specialisten als Yentel Martens, Todd Kelett, Nathan Watson, Axel van de Sande (winnaar 2015) en ex-wereldkampioen motocross Steve Ramon. 
Het wekte geen verbazing dat na de massastart van de twee-uursrace Glenn Coldenhoff al heel snel voorop reed. Hij bouwde aan een enorme voorsprong van bijna twee minuten op Martens, Nathan Watson, Potisek en Chapelière. 
Na een uur rijden werd het parcours gedeeltelijk verlegd, en moesten de rijders ook door de X-loop waar heel veel boomstammen op het zand waren gelegd. Veel crossers hadden hier grote moeite mee en dus ontstonden er flinke opstoppingen. Glenn Coldenhoff werd hierdoor sterk gehinderd: hij bleef lang netjes inde baan, waar anderen er al langer omheen reden. Bovendien kwam hij een keer vast te staan tussen de boomstammen en verloor veel tijd. Daardoor kon Watson (foto) ruim een half uur voor het einde de leiding pakken. Glenn zat er behoorlijk doorheen zodat Watson, die als enduro-rijder gewend is aan langere wedstrijden als crosser Coldenhoff, verder kon uitlopen. En zo won Watson. Aan de finish had hij anderhalve minuut voorsprong op Coldenhoff, die weer ruim vier (!) minuten voor Yentel Martens zat. Chapelière en Kelett kwamen daarachter, maar stonden al op een ronde. Lars van Berkel werd tweede Nederlander op de zevende plaats.
Engelsman Billy Bolt werd twaalfde, en dat was meer dan genoeg om de titel te winnen van het eerste seizoen van de World Enduro Super Series. Manuel Lettenbichler werd daarin tweede (hij finishte als 15de) en Watson derde.
Maar 427 van de 1000 rijders wisten de finish te bereiken. Vaak met de tong op de schoenen, op hun tandvlees tot op het bot, of wat kun je nog meer verzinnen om uit te drukken dat het ontzettend zwaar was. De overige 573 gingen dus knockout, zodat wel duidelijk is waarom deze race zo heet.
Zie hier kort wat fraaie beelden:

En hier een samenvatting van 8 min: https://www.redbull.com/…/AP-1X2R1…/highlights-from-the-race