Archief

De openingsronde voor het EK-Enduro in het Midden-Italiaanse Fabriano had een stevige route van 65 km. die op zaterdag vier keer moest worden gereden en op zondag drie keer wegens voorspeld noodweer. De wedstrijd werd gedomineerd door Italianen. De minder bekende Alessandro Battig (foto) won over-all op een (in de enduro ook onbekende) Kawasaki 450, voor de veelvoudig Europees kampioen Maurizio Micheluz en de snelle jongeling Matteo Pavoni. De beste ‘niet-Italiaan werd Krystof Kouble uit Tslechië.
Maar er waren ook wel degelijk Nederlanders in Fabriano. Nina Klink had het net als de andere rijders zwaar, maar werd knap zesde en tweede op haar KTM bij de dames. Lucas Dolfing scoorde twee keer een prima vijfde plaats bij de zware tweetakten, op zijn Italiaanse TM die zich hier goed thuisvoelde. Rik Vierhuizen werd twee keer derde in de nieuwe 250 2-takt klasse. Daar finishte hij beide dagen net voor KTM-genoot Jan-Willem Arendsen, die enorm veel ervaring opdeed in zijn allereerste enduro in de bergen. Robin Nijkamp (KTM) werd elfde in de 250plus-viertaktklasse.
Over vijf weken gaat het EK verder in Roemenië.

Zware pech voor Giraud/Muceneiks, want al in de warmup ging het mis op de triple en moest de bakkenist naar het ziekenhuis. En daar was slecht nieuws: hij blijkt meerdere ribben en een ruggenwervel te hebben gebroken. Dat was dus een grote tegenvaller, nadat ze vorige week in Frankrijk nog hun thuisrace dik hadden gewonnen. En ook bij Etienne Bax / Kaspers Stupelis ging er iets mis, want zij konden niet starten in race 1 door een weigerachtige motor.
Dat opende dus de weg voor Koen Hermans / Nicolas Musset, die race 1 op een prachtige manier domineerden. De Belgisch/Nederlandse leiders in de tussenstand, Marvin Vanluchene / Ben van den Bogaart werden tweede voor Brown/Milliard en Willemsen/Bax. 
In race 2 ging de winst naar Vanluchene, waarmee hij zijn allereerste GP won. Bax werd tweede, voor Brown, Hermans en Willemsen. 
De stand is nu: 1 Vanluchene 131; 2 Hermans 118; 3 Willemsen 105 en op 4 de verrassende Est Varik (86).
Zie hier de samenvatting: https://www.youtube.com/watch?v=cf6C36lAOCo

Motocrosser Brian Bogers heeft opnieuw een fikse tegenslag te verwerken gekregen, want zijn vorig jaar tijdens een training geblesseerde voet blijkt onvoldoende hersteld om op korte termijn zijn entree in de MXGP-koningsklasse te maken. De 21-jarige Eindhovenaar maakte – samen met sponsor HSF – afgelopen najaar een droomtransfer naar het HRC Honda fabrieksteam, waar hij een plaatsje kreeg naast 2016-wereldkampioen Tim Gajser.

Tijdens een van de eerste trainingen op die fabrieks-Honda in Italië ging het echter mis en brak Bogers zijn rechtervoet. Na een lange herstelperiode was hij eindelijk weer begonnen met de motortrainingen, maar de pijn in zijn voet bleef en nam zelfs weer toe. Bogers liet zich dus andermaal onderzoeken in het St. Elisabeth-ziekenhuis in Herentals (B) en daar werd een nieuwe breuk in zijn voet ontdekt. Op 7 mei zal Brian daaraan worden geopereerd.

Slecht nieuws
Bogers: “Dit is erg slecht nieuws, na de lange herstelperiode die ik achter de rug heb. Ik heb me dag voor dag strikt aan het revalidatie-schema gehouden, zoals de dokters mij hebben voorgeschreven, maar ongelukkigerwijze is het toch weer mis gegaan en sta ik opnieuw voor langere tijd buitenspel. Ik kan er niets aan veranderen en moet de operatie en het herstel nadien afwachten. Ik hoop echt dat ik zo snel mogelijk weer op de motor kan stappen en het HRC Honda-team kan versterken, maar dat weten we pas over een paar weken als ik geopereerd ben.

HRC General MXGP-manager Marcus Pereira de Freitas: “We moeten helaas nog meer geduld hebben voor we Brian aan het werk zien in de MXGP. Deze nieuwe blessure en de operatie die nodig is zal zijn MXGP-debuut andermaal vertragen. Maar we steunen hem in alle opzichten en hopen dat hij snel hersteld en fit weer aan de start kan komen.”

Het heeft even geduurd, maar Jeffrey Herlings lijkt sinds enkele GP’s de start beduidend beter onder de knie te hebben gekregen. Zowel in Italië als in Portugal zat hij er van meet af aan goed bij. In Portugal kon hij in de eerste manche ook zijn tweede Holeshot noteren, terwijl hij in de tweede manche ook sterk in de kopgroep startte en binnen een halve ronde de leiding in handen had. Het resultaat van die goede starts kennen we: in beide GP’s was The Bullet ongenaakbaar. Bijna bij het saaie af, zo domineerde onze landgenoot met name in Portugal. Dat dan ondanks dat Cairoli werkelijk alles uit de kast reed om maar in Herlings’ spoor te blijven. Wat hem dus absoluut niet lukte.

De vraag is natuurlijk waarom Herlings zich nu opeens wel weet te melden aan de kop van het veld aan het eind van het startveld. Dat komt ongetwijfeld door de vele, vele proefstarts die hij de afgelopen tijd maakte. Zoals op deze foto’s van Ray Archer is te zien is er met de reactietijd van Jeffrey dan ook totaal niets mis: als het hek valt pakt hij meteen al dik 30 centimeter winst op de rest! Verder maakt het KTM Factoryteam heel veel werk van een bandenwissel na de verkenningsronde, zodat Jeffrey met schoon rubber kan plaats nemen op de stalen startroosters.

Daarnaast werkte KTM hard aan een speciale launch-control voor Jeffrey. Deze activeert hij zelf met een drukknop onder de buddyseat, vlakbij het bovenste ophangpunt van de achterschokdemper. Hiermee wordt het vermogen bij de start in de eerste 3 versnellingen iets gematigd. Jeffrey wilde deze drukknop niet op het stuur hebben omdat hij bang is dat deze knop geraakt kan worden door stenen of beschadigd kan raken bij een val waardoor de KTM ook in de wedstrijd niet meer voluit wil lopen.

Bij deze launchcontrol hoort ook een toerenteller op het voorspatbord. We kennen deze ook al van GET (onder meer Yamaha gebruikt het op Febvre’s machine), maar voor Jeffrey maakte KTM een eigen versie, die nauwelijks opvalt. Tussen alle ronkende MXGP-motoren achter het hek kon Jeffrey zijn eigen motor slecht horen en vond hij het lastig het toerental in te schatten. Met vijf LED’s wordt dat toerental nu tussen 8.000 en 10.000 tpm aangegeven. En blijkbaar is 9.000 toeren voor Jeffrey het ideale start- en schakelmoment!

 

Jeffrey Herlings was perfect in Portugal. Kwalificatie en beide manches won hij met schijnbaar gemak. Het scheelt zo ontzettend veel dat hij zijn starts nu voor elkaar heeft (naar verluid dankzij een toerenteller).
In race 2 had hij geen kopstart. Hier kun je zien hoe Toni Cairoli gelijk na de start al naar links gaat om The Bullet af te snijden. Maar een kogel kun je beter niet afsnijden. En een paar bochten later zie je hem eerst even rechts verschijnen, om een moment later links langs te schieten. Prachtig!


Jeffrey werd ook nog geinterviewd voor de race in de MXGP-Studioshow door Paul Malin en Lisa Eland. Dat kun je hier zien (met ook nog mooie wedstrijdbeelden): 
https://youtu.be/